Enduro Series Finland 2024 Kilpailukalenteri

Vuoden odotetuin kalenteri on tässä.

Enduro Series Finland 2024

ESF1 Kalpalinna 19.5.
ESF2 Laajis 1.-2.6.
ESF3 Syöte 15.-16.6
ESF4 Levi 25.-27.7.
ESF5 Simpsiö 31.8.-1.9.


E-Bike SM-sarja

ESM1 Kalpalinna 18.5.
ESM2 Laajis 1.-2.6.
ESM3 Levi 25.-27.7.
ESM4 Simpsiö 31.8.

Vuosi sitten Enduro World Series sulautui UCI:n huomaan muiden mtb-lajien joukkoon. Tämä ei vielä menneellä kaudella johtanut toimenpiteisiin kotosalla, nyt tulevalle kaudelle tulee kuitenkin pieniä muutoksia akustisella rintamalla. Jatkossa Suomen Pyöräily valitsee Enduron maajoukkuekuljettajat, joilla on sitä kautta pääsy World Cuppiin. Tämä sekä UCI:n toimintamallit johtavat siihen, että Suomen Pyöräilyn Enduro Suomen Mestaruus ratkaistaan yhdessä kilpailussa kerrasta poikki menetelmällä. Tämän ohella Enduro Series Finland toimii Suomen Cuppina.

Suomen Cup = Enduro Series Finland
Enduro Series Finland = Suomen Cup

Tuota SM-kilpailuasiaa työstetään vielä, näillä näkymin se tulee olemaan yksi ESF osakilpailuista. Tiedotamme tästä lisää heti kun asia on sumplittu maaliin asti. Tuossa tulevassa SM-kilpailussa kuljettajalla tulee olla Suomen Pyöräilyn lisenssi, mikäli haluaa taistella SM-mitaleista. Sama kilpailu toimii myös Cup-osakilpailuna. Osallistumiseen ja Cup-pisteisiin riittää EBA-jäsenyys, joka on muissakin osakilpailuissa edellytys pistesaldon kartuttamiseen.

Sähköpyörissä ei tällä haavaa ole maajuokkepaikkoja jaossa, tai edes mahdollisuutta osallistua World Cuppiin, joten sähköpyörillä jatkamme mestareiden selvittelyä sarjamuotoisesti kuten tähänkin asti. EBA-jäsenyys riittää.


Tulevista kisoista


Kesällä on useammanlaista kisaviikonloppua tarjolla.

Akustiset (ESF) ajavat Kalpalinnassa viimevuoden tapaan yksipäiväisen kilpailun, aamulla treenikierros ja iltapäivällä pari kisakierrosta. Kaikkissa muissa osakilpailuissa ajetaan treenipäivä ja kisapäivä erikseen, ns. vanhan mallin mukaan. Kaikissa kilpailuissa on hissi(t) käytössä. Loppupisteisiin lasketaan kultakin kuskilta 4/5 parasta suoritusta.

Sähköpyörissä ajetaan totuttuun tapaan yksipäiväinen kilpailu sokkona ja ilman hissejä Kalpalinnassa ja Simpsiöllä. Laajiksessa ja Levillä ajetaan akustisten kanssa samalla ohjelmalla, eli treenipäivä ja kisapäivä erikseen, näissä osakilpailuissa E-bike käyttää osittain myös hissejä. Laajiksessa kehitetään E-bike spesifistä bonusohjelmaa sähkökuskeille. Viime kesänä kokeiltua power stagea, eli ylämäkipätkää ei olla väkisin laittamassa jokaiseen kilpailuun. Pidetään se pienenä optiona jos löytyy oikein muikea nousu.
Sähköpyörissä lasketaan loppupisteisiin kullekkin kuljettajalle pisteet kaikista neljästä osakilpailusta.