E-Bike kilpailut ja Challenger Cup

Käydään tässä läpi mitä luvassa kesän E-bike osakilpailuissa, ja mitä opittiin menneenä kesänä historian ensimmäisessä sähköpyörille räätälöidyssä kilpailusarjassa. E-bike kilpailuissa mukana myös Challenger Cup, jossa vieläkin pienempi kynnys lähteä mukaan kokeilemaan lajia. Tästä lisää alempana.

Alla oleva koskee ESM sarjan ns. Etelä-Suomen osakilpailuja, eli Kalpalinnaa, Ellivuorta ja Laajista. Levi Midnight Enduro on myös mukana ESM-sarjassa, ja se on sitten ihan oma lukunsa.

Kilpailureitille tulossa paikasta riippuen 4-6 erikoiskoetta. Tämä on yksi kierros. Yhdellä kierroksella tulee olemaan n. 400-500 nousumetriä, enimmät nousut siirtymillä, ja erikoiskokeilla luonnollisesti pääasiassa alamäkeä. Yhden kierroksen erikoiskokeiden yhteenlaskuttu ajoaika tulee nopeimmilla asettumaan kymmenen minuutin tietämille. Yksi kierros siirtymineen kestää noin tunnin.

Yksittäisen erikoiskokeen pituus tulee olemaan 1-4min haarukassa (nopeimmilla). Erikoiskokeet ovat pääasiassa alamäkeä, joskin hyödynnämme sähköavun tuomat mahdollisuudet ja joukkoon mahtuu erikoiskokeita joilla on mainittavia nousujakin. Luonteeltaan pätkät tulee olemaan enempi natural singletrack henkisiä, kuin bermikaahausta bikeparkissa.

Kilpailuissa ajetaan kolme kierrosta, kierrosten välille huoltotauko jolloin voi huoltaa kuskia, säätää pyörää, sekä tarvittaessa latailla akkua. Kolmella kierroksella kilpailuun mahtuu siis kaksi huoltotaukoa, tauot noin 45-60min. Kolmella kierroksella kokonaisajoaika pätkillä menee nopeimpien osalta puolen tunnin kieppeille, ja kilpailussa kertyy yhteensä n. 1200 - 1500 nousumetriä. Kilometrejä ei tule kertymään niin paljoa että sillä olisi merkitystä akun riittävyyden suhteen, nousumetrit on se ratkaisevampi seikka. Etelän ESM osakilpailussa ei tulla käyttämään hissiä, kaikki siirtymät mennään ajamalla. Huoltotaoille järjestetään latausmahdollisuus.

Kilpailut ajetaan sokkona, eli harjoituksia ei ole, eikä merkityillä pätkillä saa ajaa fillarilla ennenkuin vasta varsinaisessa kilpailusuorituksessa. Ennen kilpailua voi jalkaisin käydä ottamassa tuntumaa pätkiin. Pätkien suunnittelussa huomioidaan, että ajetaan sokkona, teknisiä hazardipaikkoja vältetään, keskitytään hyvään perusajamiseen. Ekalle kierrokselle maltilla, kilpailua tuskin voitetaan ensimmäisellä kierroksella, mutta sen voi varmasti hävitä koheltamalla. Reittikartta julkaistaan kilpailua edeltävänä iltana, jotain speksejä tulevasta kisareitistä kuten pituus ja nousu/laskumetrit jo aiemmin.

Kilpailun kulku. Kilpailukekukseen tulee lähtöportti, josta kuljettajan tulee lähteä kierrokselle annetun aikataulun mukaan. Kierros kierretään omaan vapaaseen tahtiin. Kilpailukeskukseen tulee myös maaliportti, jonne kierros päättyy. Erikoiskokeiden lähtöjä ei aikatauluteta, mutta kierrokselle tulee maksimi kokonaisaika jossa tulee päästä maaliin asti, ajan ylityksestä aikasakkoa. No worries, aikataulu tulee olemaan löysä, ei ole tarkoitus pingottaa, mutta pidetään joku kontrolli ettei mene ihan makkaran paisteluksi. Tauon jälkeen taas omalla määrätyllä ajalla lähtöportista matkaan ja kierros uudestaan. Lähetetään kuskit kilpailukeskuksesta matkaan nopeusjärjestyksessä, erikoiskokeille voi lähteä vapaassa järjestyksessä sitä mukaa kun kuskeja pätkän starttiin saapuu.

Challenger Cup

Vaikkei ajaminen ESM-sarjassa ole millään tavoin vakavaa puuhaa, tarjoamme vieläkin rennomman tavan tulla nauttimaan radoista ja tapahtumahumusta. Jos hiukan mietityttää astua samalle viivalle konkareiden kanssa, tai haluat muuten vaan ottaa osaa mahdollisimman rennolla meiningillä, niin Challenger Cup on just sulle. Challenger Cup mukana kolmessa ESM-osakilpailussa, eli Kalpalinnassa, Ellivuorella ja Laajiksessa.

Challenger Cupissa ajetaan sama rata kuin ESM-luokissa, mutta vain kaksi kierrosta. Tämä jättää kierrosten väliin pidemmän huolto/lataustauon (n. 2h), jolloin vanhemmallakin pyörällä, tai pienemmällä akulla, ei ole ongelmia kilpailun läpi ajamisessa.

Ja hei! Lasketaan Challenger Cupissa myös pisteet, kaikki kolme em. osakilpailua mukana. Challenger Cupissa ei ole SM-arvoa, joten myöskään EBA-jäsenyyttä ei vaadita. Luokkia on vain yksi: Kaikki ajaa!

Tässä sopivan leppoisa kesäohjelma kaveriporukan välienselvittelyyn ;)

Kokemuksia kesältä 2022

2022 oli ensimmäinen vuosi kun ajoimme sähköpyörille räätälöityjä kilpailuja. Kilpailujen kulku oli kuten yllä kuvattu. Seuraavanlaisia huomioita kertyi kesän aikana:

  • Kuskeilla joilla pyörä uudehkoa vuosimallia ja akut yli 600Wh, ei ollut ongelmia akun keston kanssa. Kärkikuskeilla olisi virtaa ollut reippaasti pidempiinkin suorituksiin. Lyhytkin lataustauko riitti hyvin turvaamaan huolettoman kilvanajon.

  • Jos pyörä ei ollut enää aivan uusi, kuljettaja laukkajockeytä kookkaampi ja akku 500Wh, niin saattoi päätyä tilanteeseen ettei lataustauko riittänyt turvaamaan virran riittävyyttä. Tähän ratkaisuna on joko pyytää kaverilta toinen akku kisareissuille lainaan (/vuokrata), ja ajaa kahdella akulla, vaihto kierrosten välissä ja toinen lataukseen. Näin toimiessa virta riittää helposti maaliin ongelmitta.
    Myös ym. Challenger Cup toimii oivana ratkaisuna tähän tilanteeseen, yhdellä 500Wh akulla selviytyy siitä varmasti.

  • Ennakkoon helposti ajattelee, että säästän virtaa Eecoilemalla siirtymillä. Käytännössä kuitenkin näyttäisi olevan suuri houkutus ajella siirtymät takaisin ylös muiden mukana rupatellessa boostilla kevyesti rullaillen. Eli kannattaa asennoitua siihen että kilpailuissa ajetaan kuitenkin about täysillä tehoilla, ek:t ja siirtymät. Ajetaan kuitenkin hiihtokeskuksissa, siirtymät on suht raakoja nousuja.

  • Em. johtuen ns. kevytsähköpyörät rajoitetuilla tehoilla ja kevyillä akuilla eivät ehkä ole se juttu näihin kilpailutapahtumiin, vaikka mahtavia lenkkipyöriä ovatkin. Toki niilläkin on mahdollista näistä suoriutua kun vain asennoituu kilpailuun hieman eri tavalla.

  • “Virittäminen”, eli sähköpolkupyörien lakisääteisen rajoittimen ohittaminen ei ollut havaittava ongelma. Asiaa valvotaan tarpeen mukaan, kts. alla. Kesällä 2022 peli oli reilua, pidetään tämä jatkossakin.

  • Yleisestiottaen kilpailuformaatista, sokkona ajamisesta, pidettiin kovasti ja se sopii hyvin juuri näihin sähköpyöräkilpailuihin.

Levi Midnight Enduro

On mukana ESM-sarjassa, ja poikkeaa muista osakilpailuista suuresti. Siellä sähköpyörät ajavat saman ohjelman mukaan kuin akustiset. Kilvanajoa kertyy 1,5 päivää, treeniaikaa ratojen tutustumiseen on saman verran. Matkaa kilometreissä, laskumetrejä, sekä siirtymiä sen verran, että sähköpyörälläkin tuntee ajaneensa vaikka suurinosa nousuista mennäänkin hissillä. Tarkempia tietoja aikanaan Levin osakilpailun kisainfoissa.

Jos et ole ennen käynyt Levillä ajamassa, niin tämä on ehdottomasti kokemus!

Loppuun vielä teknisiä sääntöjä:

Ajamme tieliikennelain mukaisilla sähköavusteisilla polkupyörillä, nimellisteho 250W, avustuksen rajoitin 25km/h. Sähköavustuksen aktivointi ainoastaan polkimista, käsikaasut jne. kielletty. Kaikki ko. moottorivalmistajan järjestelmään kuulumattomat avustukseen vaikuttavat lisäpalikat kielletty. Pyöriä katsastetaan pistokokein kilpailun aikana. Erikoiskokeiden suunnittelussa pyritään siihen, että paikoissa joissa on tarve polkea edetäkseen, nopeus jää luonnostaan alle 25km/h, ja osuuksilla joissa nopeudet ovat yli 25km/h se on painovoima joka vie pyörää eteenpäin. Näin vältetään enimmät rajoitinta vasten nylkyttämiset sekä minimoidaan houkutus lähteä sörkkimään rajoitinta.

Kesällä nähdään!

Ilmoittaudu mukaan