Syöte ja SM-kilpailut

Syötteellä jaetaan Suomen Pyöräily ry:n myöntämät Enduro SM-mitalit. Mikäli haluat osallistua mitalitaistoon, tulee olla SP:n lisenssi. Lisenssiksi riittää SP:n tutustumislisenssi (28€), mikäli ainoastaa SM-mitali on kiikarissa. Kilpailusta on tarjolla myös UCI-pisteitä, joilla voi tavoitella paikkaa maailmancuppiin, eli EDR:ään. Jos tavoite on maailmalla, tulee olla UCI-id:llä varustettu lisenssi. UCI-id koskee vain luokkia Miehet, Naiset, U21M & U21N. Ikäluokissa ei UCI-pisteitä ole tarjolla, eikä täten tarvita UCI id:täkään.

SP:n lisensseistä lisää täällä:
https://pyoraily.fi/materiaalipankki/lisenssimateriaalit/#ohje-lisenssien-ja-vakuutuksien-ostamiseen

Mikäli et ole kiinnostunut SM-mitaleista ja haluat vain ajaa ja kerätä ESF-pisteitä, kilpailu kulku on kohdaltasi aivan kuin kaikissa muissakin sarjamme osakilpailuissa, tule ja nauti!

Syötteen kisainfot: http://mtb-enduro.fi/esf3-syte-2024

Joukkuekilpailut 2024

Joukkuekilpailut ovat menossa mukana sekä akustisten ESF-sarjassa että E-Bike ESM-sajassa.

Joukkuekilpailuun osallistuminen sisältää kaupallisille tahoille telttapaikan kilpailuihimme koko kaudeksi, ja myös seurajoukkueille telttapaikka/varikkopilttuu kisastadionilla tai heti sen vieressä. Joukkueena pääsette parhaille paikoille viettämään kisaviikonloppuja.

Speksit ESF-kilpailuasarjan joukkueelle:

  • Joukkue koostuu vähintään kahdesta, korkeintaan neljästä (2-4) kuljettajasta, joista vähintään yhden tulee ajaa jossain muussa sarjassa kuin Miehet.

  • Kustakin osakilpailusta joukkueen pisteisiin huomioidaan joukkueen kolme eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa 

  • Joukkueen voivat muodostaa kuljettajat sarjoista: Miehet, Naiset, M13, N16, M16, U21, M40 & M50

  • Joukkueen jäsenten tulee ilmoittautua yksilökilpailuun saman seuran/tiimin/joukkueen nimissä kuin miten joukkue nimetään.

  • Joukkue voi olla ns. seurajoukkue, tai kaupallisen tahon ilmoittama joukkue.

  • Joukkueen kokoonpanoa ei voi muuttaa kesken kauden.

  • Kunkin osakilpailun palkintojenjaossa huomioidaan kolme ko. kilpailussa eniten pisteitä haalinutta joukkuetta.

  • Osakilpailun pisteisiin lasketaan kunkin joukkueen kolmen eniten pisteitä keränneen kuljettajan pisteet. Yhteispisteisiin lasketaan joukkueen näin keräämät pisteet kaikista viidestä (5) osakilpailusta.

  • Joukkueelle suositellaan yhteneväistä ajovarustusta.

ESM tiimikilpailu:

  • Tiimi koostuu vähintään kahdesta, korkeintaan neljästä (2-4) kuljettajasta

  • Kustakin osakilpailusta tiimin pisteisiin huomioidaan kaksi eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa 

  • Tiimin voivat muodostaa kuljettajat kaikista tarjolla olevista sarjoista: Miehet, Naiset & M45

  • Tiimin jäsenten tulee ilmoittautua yksilökilpailuun saman seuran/tiimin/joukkueen nimissä kuin miten tiimi on nimetty.

  • Tiimi voi olla ns. seurajoukkue, tai kaupallisen tahon ilmoittama tiimi.

  • Kuljettajakokoonpanoa ei voi muuttaa kesken kauden.

  • Kunkin osakilpailun palkintojenjaossa huomioidaan 1-3 (riippuu tiimien määrästä) ko. osakilpailussa eniten pisteitä kerännyttä tiimiä. Kauden päätteeksi palkitaan kolme eniten pisteitä kerännyttä tiimiä.

  • Osakilpailun pisteisiin lasketaan kunkin tiimin kahden eniten pisteitä keränneen kuljettajan pisteet. Yhteispisteisiin lasketaan tiimin näin keräämät pisteet kaikista neljästä osakilpailusta.

  • Tiimille suositellaan yhteneväistä ajovarustusta.

Ilmoittautuminen: https://mtb-enduro.tapahtumiin.fi/fi/

Ilmoittautuminen kumpaankin joukkuekilpailuun päättyy tiistaina 14.5., eli samaan aikaan kun Kalpalinnan avausosakilpailun ilmoittautuminen päättyy.

Ilmoittautuminen aukeaa sunnuntaina 28.1. klo 21:00

Enduro Series Finland käsittää viisi osakilpailua, loppupisteisiin lasketaan kullekkin kuljettajalle 4 osakilpailua.

ESM-sarjassa lasketaan loppupisteisiin 4/4 osakilpailua.

Joukkuekilpailuissa loppupisteisiin lasketaan joukkueen keräämät pisteet kaikista osakilpailuista, koskee sekä ESM että ESF.
Ilmoittautuminen joukkuekilpailuihin avataan myöhemmin keväällä.

Kuljettajien tulee olla EBA:n jäseniä (=kilpailulisenssi), jäsennumero kysytään ilmoittautumiskaavakkeessa. Ohjeet jäsenmaksun suorittamiseen löytyvät EBA:n etusivulta

Harrastesarjaan / E-Bike Challenger Cuppiin ei vaadita EBA-jäsenyyttä. Myöskään pisteitä ei näissä ole tarjolla.

Ilmoittautumaan pääset täällä: https://mtb-enduro.tapahtumiin.fi/fi/

Osallistumismaksuissa hintaportaat ilmoittautumisajankohdan mukaan:

Kaikki luomukisat ovat hissiavusteisia.
Sähköpyörät käyttävät hissiä Laajiksessa ja Levillä.

Osakilpailujen paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Miesten sarjassa pisteissä top-10 sijoilla, ja muissa sarjoissa top-3 sijoilla olevat kuljettajat ovat oikeutettuja ilmoittautumaan kilpailuun ennakkoilmoittautumisajan päättymiseen saakka, vaikka kilpailu olisi täyttynyt ennen tätä.

Osallistumisen voi siirtää toiselle henkilölle, tai toiseen osakilpailuun ennakkoilmoittautumisajan päättymiseen asti. Tämän jälkeen siirtoja ei enää käsitellä. Siirroista perimme 10 € käsittelymaksun. Osallistumismaksuja ei palauteta.

Ilmoittautumisjärjestelmän tarjoava Eventio huolii maksuvälineeksi verkkomaksun ja luottokorttien lisäksi likipitäen kaiken malliset Tyky ja Kuntosetelit.

Mikäli kilpailutapahtuma joudutaan siirtämään ylivoimaisen esteen johdosta toiseen ajankohtaan/paikkaan, siirtyvät kaikki ko. osakilpailun ilmoittautumiset automaattisesti uuteen ajankohtaan/paikkaan. Mikäli siirto ei sovi ilmoittautuneelle, siirrymme tuohon mitä ylempänä on sanottu osallistumisien siirroista.

Enduro Series Finland 2024 Kilpailukalenteri

Vuoden odotetuin kalenteri on tässä.

Enduro Series Finland 2024

ESF1 Kalpalinna 19.5.
ESF2 Laajis 1.-2.6.
ESF3 Syöte 15.-16.6
ESF4 Levi 25.-27.7.
ESF5 Simpsiö 31.8.-1.9.


E-Bike SM-sarja

ESM1 Kalpalinna 18.5.
ESM2 Laajis 1.-2.6.
ESM3 Levi 25.-27.7.
ESM4 Simpsiö 31.8.

Vuosi sitten Enduro World Series sulautui UCI:n huomaan muiden mtb-lajien joukkoon. Tämä ei vielä menneellä kaudella johtanut toimenpiteisiin kotosalla, nyt tulevalle kaudelle tulee kuitenkin pieniä muutoksia akustisella rintamalla. Jatkossa Suomen Pyöräily valitsee Enduron maajoukkuekuljettajat, joilla on sitä kautta pääsy World Cuppiin. Tämä sekä UCI:n toimintamallit johtavat siihen, että Suomen Pyöräilyn Enduro Suomen Mestaruus ratkaistaan yhdessä kilpailussa kerrasta poikki menetelmällä. Tämän ohella Enduro Series Finland toimii Suomen Cuppina.

Suomen Cup = Enduro Series Finland
Enduro Series Finland = Suomen Cup

Tuota SM-kilpailuasiaa työstetään vielä, näillä näkymin se tulee olemaan yksi ESF osakilpailuista. Tiedotamme tästä lisää heti kun asia on sumplittu maaliin asti. Tuossa tulevassa SM-kilpailussa kuljettajalla tulee olla Suomen Pyöräilyn lisenssi, mikäli haluaa taistella SM-mitaleista. Sama kilpailu toimii myös Cup-osakilpailuna. Osallistumiseen ja Cup-pisteisiin riittää EBA-jäsenyys, joka on muissakin osakilpailuissa edellytys pistesaldon kartuttamiseen.

Sähköpyörissä ei tällä haavaa ole maajuokkepaikkoja jaossa, tai edes mahdollisuutta osallistua World Cuppiin, joten sähköpyörillä jatkamme mestareiden selvittelyä sarjamuotoisesti kuten tähänkin asti. EBA-jäsenyys riittää.


Tulevista kisoista


Kesällä on useammanlaista kisaviikonloppua tarjolla.

Akustiset (ESF) ajavat Kalpalinnassa viimevuoden tapaan yksipäiväisen kilpailun, aamulla treenikierros ja iltapäivällä pari kisakierrosta. Kaikkissa muissa osakilpailuissa ajetaan treenipäivä ja kisapäivä erikseen, ns. vanhan mallin mukaan. Kaikissa kilpailuissa on hissi(t) käytössä. Loppupisteisiin lasketaan kultakin kuskilta 4/5 parasta suoritusta.

Sähköpyörissä ajetaan totuttuun tapaan yksipäiväinen kilpailu sokkona ja ilman hissejä Kalpalinnassa ja Simpsiöllä. Laajiksessa ja Levillä ajetaan akustisten kanssa samalla ohjelmalla, eli treenipäivä ja kisapäivä erikseen, näissä osakilpailuissa E-bike käyttää osittain myös hissejä. Laajiksessa kehitetään E-bike spesifistä bonusohjelmaa sähkökuskeille. Viime kesänä kokeiltua power stagea, eli ylämäkipätkää ei olla väkisin laittamassa jokaiseen kilpailuun. Pidetään se pienenä optiona jos löytyy oikein muikea nousu.
Sähköpyörissä lasketaan loppupisteisiin kullekkin kuljettajalle pisteet kaikista neljästä osakilpailusta.

E-Bike kilpailut ja Challenger Cup

Käydään tässä läpi mitä luvassa kesän E-bike osakilpailuissa, ja mitä opittiin menneenä kesänä historian ensimmäisessä sähköpyörille räätälöidyssä kilpailusarjassa. E-bike kilpailuissa mukana myös Challenger Cup, jossa vieläkin pienempi kynnys lähteä mukaan kokeilemaan lajia. Tästä lisää alempana.

Alla oleva koskee ESM sarjan ns. Etelä-Suomen osakilpailuja, eli Kalpalinnaa, Ellivuorta ja Laajista. Levi Midnight Enduro on myös mukana ESM-sarjassa, ja se on sitten ihan oma lukunsa.

Kilpailureitille tulossa paikasta riippuen 4-6 erikoiskoetta. Tämä on yksi kierros. Yhdellä kierroksella tulee olemaan n. 400-500 nousumetriä, enimmät nousut siirtymillä, ja erikoiskokeilla luonnollisesti pääasiassa alamäkeä. Yhden kierroksen erikoiskokeiden yhteenlaskuttu ajoaika tulee nopeimmilla asettumaan kymmenen minuutin tietämille. Yksi kierros siirtymineen kestää noin tunnin.

Yksittäisen erikoiskokeen pituus tulee olemaan 1-4min haarukassa (nopeimmilla). Erikoiskokeet ovat pääasiassa alamäkeä, joskin hyödynnämme sähköavun tuomat mahdollisuudet ja joukkoon mahtuu erikoiskokeita joilla on mainittavia nousujakin. Luonteeltaan pätkät tulee olemaan enempi natural singletrack henkisiä, kuin bermikaahausta bikeparkissa.

Kilpailuissa ajetaan kolme kierrosta, kierrosten välille huoltotauko jolloin voi huoltaa kuskia, säätää pyörää, sekä tarvittaessa latailla akkua. Kolmella kierroksella kilpailuun mahtuu siis kaksi huoltotaukoa, tauot noin 45-60min. Kolmella kierroksella kokonaisajoaika pätkillä menee nopeimpien osalta puolen tunnin kieppeille, ja kilpailussa kertyy yhteensä n. 1200 - 1500 nousumetriä. Kilometrejä ei tule kertymään niin paljoa että sillä olisi merkitystä akun riittävyyden suhteen, nousumetrit on se ratkaisevampi seikka. Etelän ESM osakilpailussa ei tulla käyttämään hissiä, kaikki siirtymät mennään ajamalla. Huoltotaoille järjestetään latausmahdollisuus.

Kilpailut ajetaan sokkona, eli harjoituksia ei ole, eikä merkityillä pätkillä saa ajaa fillarilla ennenkuin vasta varsinaisessa kilpailusuorituksessa. Ennen kilpailua voi jalkaisin käydä ottamassa tuntumaa pätkiin. Pätkien suunnittelussa huomioidaan, että ajetaan sokkona, teknisiä hazardipaikkoja vältetään, keskitytään hyvään perusajamiseen. Ekalle kierrokselle maltilla, kilpailua tuskin voitetaan ensimmäisellä kierroksella, mutta sen voi varmasti hävitä koheltamalla. Reittikartta julkaistaan kilpailua edeltävänä iltana, jotain speksejä tulevasta kisareitistä kuten pituus ja nousu/laskumetrit jo aiemmin.

Kilpailun kulku. Kilpailukekukseen tulee lähtöportti, josta kuljettajan tulee lähteä kierrokselle annetun aikataulun mukaan. Kierros kierretään omaan vapaaseen tahtiin. Kilpailukeskukseen tulee myös maaliportti, jonne kierros päättyy. Erikoiskokeiden lähtöjä ei aikatauluteta, mutta kierrokselle tulee maksimi kokonaisaika jossa tulee päästä maaliin asti, ajan ylityksestä aikasakkoa. No worries, aikataulu tulee olemaan löysä, ei ole tarkoitus pingottaa, mutta pidetään joku kontrolli ettei mene ihan makkaran paisteluksi. Tauon jälkeen taas omalla määrätyllä ajalla lähtöportista matkaan ja kierros uudestaan. Lähetetään kuskit kilpailukeskuksesta matkaan nopeusjärjestyksessä, erikoiskokeille voi lähteä vapaassa järjestyksessä sitä mukaa kun kuskeja pätkän starttiin saapuu.

Challenger Cup

Vaikkei ajaminen ESM-sarjassa ole millään tavoin vakavaa puuhaa, tarjoamme vieläkin rennomman tavan tulla nauttimaan radoista ja tapahtumahumusta. Jos hiukan mietityttää astua samalle viivalle konkareiden kanssa, tai haluat muuten vaan ottaa osaa mahdollisimman rennolla meiningillä, niin Challenger Cup on just sulle. Challenger Cup mukana kolmessa ESM-osakilpailussa, eli Kalpalinnassa, Ellivuorella ja Laajiksessa.

Challenger Cupissa ajetaan sama rata kuin ESM-luokissa, mutta vain kaksi kierrosta. Tämä jättää kierrosten väliin pidemmän huolto/lataustauon (n. 2h), jolloin vanhemmallakin pyörällä, tai pienemmällä akulla, ei ole ongelmia kilpailun läpi ajamisessa.

Ja hei! Lasketaan Challenger Cupissa myös pisteet, kaikki kolme em. osakilpailua mukana. Challenger Cupissa ei ole SM-arvoa, joten myöskään EBA-jäsenyyttä ei vaadita. Luokkia on vain yksi: Kaikki ajaa!

Tässä sopivan leppoisa kesäohjelma kaveriporukan välienselvittelyyn ;)

Kokemuksia kesältä 2022

2022 oli ensimmäinen vuosi kun ajoimme sähköpyörille räätälöityjä kilpailuja. Kilpailujen kulku oli kuten yllä kuvattu. Seuraavanlaisia huomioita kertyi kesän aikana:

  • Kuskeilla joilla pyörä uudehkoa vuosimallia ja akut yli 600Wh, ei ollut ongelmia akun keston kanssa. Kärkikuskeilla olisi virtaa ollut reippaasti pidempiinkin suorituksiin. Lyhytkin lataustauko riitti hyvin turvaamaan huolettoman kilvanajon.

  • Jos pyörä ei ollut enää aivan uusi, kuljettaja laukkajockeytä kookkaampi ja akku 500Wh, niin saattoi päätyä tilanteeseen ettei lataustauko riittänyt turvaamaan virran riittävyyttä. Tähän ratkaisuna on joko pyytää kaverilta toinen akku kisareissuille lainaan (/vuokrata), ja ajaa kahdella akulla, vaihto kierrosten välissä ja toinen lataukseen. Näin toimiessa virta riittää helposti maaliin ongelmitta.
    Myös ym. Challenger Cup toimii oivana ratkaisuna tähän tilanteeseen, yhdellä 500Wh akulla selviytyy siitä varmasti.

  • Ennakkoon helposti ajattelee, että säästän virtaa Eecoilemalla siirtymillä. Käytännössä kuitenkin näyttäisi olevan suuri houkutus ajella siirtymät takaisin ylös muiden mukana rupatellessa boostilla kevyesti rullaillen. Eli kannattaa asennoitua siihen että kilpailuissa ajetaan kuitenkin about täysillä tehoilla, ek:t ja siirtymät. Ajetaan kuitenkin hiihtokeskuksissa, siirtymät on suht raakoja nousuja.

  • Em. johtuen ns. kevytsähköpyörät rajoitetuilla tehoilla ja kevyillä akuilla eivät ehkä ole se juttu näihin kilpailutapahtumiin, vaikka mahtavia lenkkipyöriä ovatkin. Toki niilläkin on mahdollista näistä suoriutua kun vain asennoituu kilpailuun hieman eri tavalla.

  • “Virittäminen”, eli sähköpolkupyörien lakisääteisen rajoittimen ohittaminen ei ollut havaittava ongelma. Asiaa valvotaan tarpeen mukaan, kts. alla. Kesällä 2022 peli oli reilua, pidetään tämä jatkossakin.

  • Yleisestiottaen kilpailuformaatista, sokkona ajamisesta, pidettiin kovasti ja se sopii hyvin juuri näihin sähköpyöräkilpailuihin.

Levi Midnight Enduro

On mukana ESM-sarjassa, ja poikkeaa muista osakilpailuista suuresti. Siellä sähköpyörät ajavat saman ohjelman mukaan kuin akustiset. Kilvanajoa kertyy 1,5 päivää, treeniaikaa ratojen tutustumiseen on saman verran. Matkaa kilometreissä, laskumetrejä, sekä siirtymiä sen verran, että sähköpyörälläkin tuntee ajaneensa vaikka suurinosa nousuista mennäänkin hissillä. Tarkempia tietoja aikanaan Levin osakilpailun kisainfoissa.

Jos et ole ennen käynyt Levillä ajamassa, niin tämä on ehdottomasti kokemus!

Loppuun vielä teknisiä sääntöjä:

Ajamme tieliikennelain mukaisilla sähköavusteisilla polkupyörillä, nimellisteho 250W, avustuksen rajoitin 25km/h. Sähköavustuksen aktivointi ainoastaan polkimista, käsikaasut jne. kielletty. Kaikki ko. moottorivalmistajan järjestelmään kuulumattomat avustukseen vaikuttavat lisäpalikat kielletty. Pyöriä katsastetaan pistokokein kilpailun aikana. Erikoiskokeiden suunnittelussa pyritään siihen, että paikoissa joissa on tarve polkea edetäkseen, nopeus jää luonnostaan alle 25km/h, ja osuuksilla joissa nopeudet ovat yli 25km/h se on painovoima joka vie pyörää eteenpäin. Näin vältetään enimmät rajoitinta vasten nylkyttämiset sekä minimoidaan houkutus lähteä sörkkimään rajoitinta.

Kesällä nähdään!

Ilmoittaudu mukaan

Joukkuekilpailut 2023

Joukkuekilpailut jatkuvat sekä perinteisessä SM-sarjassa, että sähköpyörien ESM-sarjassa samalla kaavalla kuin edellisellä kaudella.

Joukkuekilpailuun osallistuminen sisältää kaupallisille tahoille telttapaikan kilpailuihimme koko kaudeksi, ja myös seurajoukkueille telttapaikka/varikkopilttuu kisastadionilla tai heti sen vieressä. Joukkueena pääsette parhaille paikoille viettämään kisaviikonloppuja.

Tässä vielä speksit joukkueelle:

  • Joukkue koostuu vähintään kahdesta, korkeintaan neljästä (2-4) kuljettajasta, joista vähintään yhden tulee ajaa jossain muussa sarjassa kuin Miehet.

  • Kustakin osakilpailusta joukkueen pisteisiin huomioidaan joukkueen kolme eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa 

  • Joukkueen voivat muodostaa kuljettajat sarjoista: Miehet, Naiset, M13, N16, M16, U21, M40 & M50

  • Joukkueen jäsenten tulee ilmoittautua yksilökilpailuun saman seuran/tiimin/joukkueen nimissä kuin miten joukkue nimetään.

  • Joukkue voi olla ns. seurajoukkue, tai kaupallisen tahon ilmoittama joukkue.

  • Joukkueen kokoonpanoa ei voi muuttaa kesken kauden.

  • Kunkin osakilpailun palkintojenjaossa huomioidaan kolme ko. kilpailussa eniten pisteitä haalinutta joukkuetta.

  • Osakilpailun pisteisiin lasketaan kunkin joukkueen kolmen eniten pisteitä keränneen kuljettajan pisteet. Yhteispisteisiin lasketaan joukkueen näin keräämät pisteet kaikista kuudesta (6) osakilpailusta.

  • Joukkueelle suositellaan yhteneväistä ajovarustusta.

E-Bike tiimikilpailu:

  • Tiimi koostuu vähintään kahdesta, korkeintaan neljästä (2-4) kuljettajasta

  • Kustakin osakilpailusta tiimin pisteisiin huomioidaan kaksi eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa 

  • Tiimin voivat muodostaa kuljettajat kaikista tarjolla olevista sarjoista: Miehet, Naiset, M45 & M16

  • Tiimin jäsenten tulee ilmoittautua yksilökilpailuun saman seuran/tiimin/joukkueen nimissä kuin miten tiimi on nimetty.

  • Tiimi voi olla ns. seurajoukkue, tai kaupallisen tahon ilmoittama tiimi.

  • Kuljettajakokoonpanoa ei voi muuttaa kesken kauden.

  • Kunkin osakilpailun palkintojenjaossa huomioidaan 1-3 (riippuu tiimien määrästä) ko. osakilpailussa eniten pisteitä kerännyttä tiimiä. Kauden päätteeksi palkitaan kolme eniten pisteitä kerännyttä tiimiä.

  • Osakilpailun pisteisiin lasketaan kunkin tiimin kahden eniten pisteitä keränneen kuljettajan pisteet. Yhteispisteisiin lasketaan tiimin näin keräämät pisteet kaikista neljästä osakilpailusta.

  • Tiimille suositellaan yhteneväistä ajovarustusta.

Ilmoittautuminen: https://mtb-enduro.tapahtumiin.fi/fi/

Ilmoittautuminen kumpaankin joukkuekilpailuun päättyy tiistaina 16.5., eli samaan aikaan kun Kalpalinnan avausosakilpailun ilmoittautuminen päättyy.

Ilmoittautuminen aukeaa 30.1. klo 21:00

Tulevalle kaudelle tarjoamme kuskeille valinnanvaraa monessa muodossa. Sinulla on mahdollisuus vaikuttaa sekä osallistumismaksuihin että omaan kisakalenteriisi.

SM-sarjassa on tarjolla kuusi osakilpailua, loppupisteisiin lasketaan kullekkin kuljettajalle 4 osakilpailua. Tämä jättää valinnanvaraa oman kisakalenterin suhteen. Syyskuun päätösosakilpailulle annetaan painoarvoa tavalla tai toisella, jotta jännitys pistetaistossa säilyy loppuun asti (tästä tarkemmin hiukan myöhemmin).

ESM-sarjassa lasketaan loppupisteisiin 3/4 osakilpailua, ilman päätösosakilpailun korostusta.

Joukkuekilpailuissa loppupisteisiin lasketaan joukkueen keräämät pisteet kaikista osakilpailuista, koskee sekä ESM että SM.

SM-sarjoissa kuljettajien tulee olla EBA:n jäseniä (=kilpailulisenssi), jäsennumero kysytään ilmoittautumiskaavakkeessa. Ohjeet jäsenmaksun suorittamiseen löytyvät EBA:n etusivulta

Ilmoittautumaan pääset täällä: https://mtb-enduro.tapahtumiin.fi/fi/

Osallistumismaksuissa hintaportaat ilmoittautumisajankohdan mukaan:

E-bike Challenger Cup, lisätietoja tulossa!

Kalpalinnan, Ellivuoren ja Laajiksen SM-osakilpailuihin on nyt tässä vaiheessa tarjolla 250 paikka. Jos kysyntää ilmenee enemmän niin katsotaan keväämmällä onko näihin mahdollista kasvattaa kapasiteettia.

Kaikki luomukisat ovat hissiavusteisia.
Sähköpyörät käyttävät hissiä ainoastaan Levillä.

Mikäli päätät urakoida sekä sähköllä, että ilman, tarjoamme helpotusta osallistumismaksuihin seuraavasti:
- Ajat Kalpalinnassa sekä ESM1 & SM1 kilpailut -> ilmainen osallistuminen joko ESM3 tai ESM4 kilpailuun.
- Ajat Kalpalinnassa ESM1 & SM1, sekä Ellivuorella ESM3 & SM5 osakilpailut -> Laajiksessa ilmainen osallistuminen kumpaankin päätösosakilpailuun.


Osakilpailujen paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. Miesten sarjassa SM-pisteissä top-10 sijoilla, ja muissa sarjoissa top-3 sijoilla olevat kuljettajat ovat oikeutettuja ilmoittautumaan kilpailuun ennakkoilmoittautumisajan päättymiseen saakka, vaikka kilpailu olisi täyttynyt ennen tätä.

Osallistumisen voi siirtää toiselle henkilölle, tai toiseen osakilpailuun ennakkoilmoittautumisajan päättymiseen asti. Tämän jälkeen siirtoja ei enää käsitellä. Siirroista perimme 10 € käsittelymaksun. Osallistumismaksuja ei palauteta.

Ilmoittautumisjärjestelmän tarjoava Eventio huolii maksuvälineeksi verkkomaksun ja luottokorttien lisäksi likipitäen kaiken malliset Tyky ja Kuntosetelit.

Inflaation laukatessa pyrimme pitämään osallistumismaksut mahdollisimman maltillisina. Tämä johtaa nyt mm. siihen, että joudumme lisäämään Tyky/liikuntaseteleille maksutapalisän, koska näiden käsittelystä koituu meille kustannuksia muita maksutapoja enemmän. Maksutapalisä näille on 5€.

Mikäli kilpailutapahtuma joudutaan siirtämään ylivoimaisen esteen johdosta toiseen ajankohtaan/paikkaan, siirtyvät kaikki ko. osakilpailun ilmoittautumiset automaattisesti uuteen ajankohtaan/paikkaan. Mikäli siirto ei sovi ilmoittautuneelle, siirrymme tuohon mitä ylempänä on sanottu osallistumisien siirroista.

2023 ESF kalenteri valmis

2023 Enduro Series Finland kilpailukalenteri kasassa.

20.5. ESM1 Kalpalinna
21.5. SM1 Kalpalinna

17.6. SM2 Syöte
18.6. SM3 Syöte

13.-15.7. Levi Midnight Enduro SM4 & ESM2

5.8. ESM3 Ellivuori
6.8. SM5 Ellivuori

2.9. ESM4 Laajis
3.9. SM6 Laajis

Viime keväänä E-Bike SM-sarja avattiin Kalpalinnassa, ja nyt myös akustiset pääsevät toukokuussa mukaan Kalpalinna hiekkaharjuille. Kesä ja heinäkuussa pohjoisen turneeta, elokuussa Sastamalassa ja mestarit selville syyskuussa Jyväskylässä.

ESM osakilpailut ajetaan viimevuoden tapaan kolme kierrosta ja sokkona, paitsi Levillä missä mennään samalla kaavalla kuin akustiset. Yksipäiväisissä SM-osakilpailuissa treenikierros aamupäivällä ja pari kisakierrosta iltapäivällä. Samaan tapaan kuin ajettiin syksyllä Ukkohallassa. Yksipäiväisissä ESM-osakilpailuissa ei käytetä hissiä ollenkaan.
Kaikki SM-osakilpailut sen sijaan ovat hissiavusteisia, ja ainakin Kalpalinnassa käytetään kahta hissiä. Saadaan yhteen päivään mahtumaan riittävästi ajettavaa.

Ennakkoilmoittautuminen avataan maanantaina 30.1.2023 klo 21:00.

Lisätietoja ilmoittautumisesta, hinnoista, käytännöistä ja ehdoista julkaistaan perjantaina.

2023 Kilpailukalenteri

Moni varmasti kaipailee suuntaviivoja tulevan kesän kapinoihin. Kaikkea ei ole vielä saatu naulattua mutta tässä väliaikatietoja siitä missä mennään ja mitä on kiikarissa.

Maailma muuttuu nyt ennätysvauhtia joten endurokalenterikin muovautuu muuttuneen toimintaympäristön mukana. Kesällä 2023 SM-kalenteriin on tulossa pitkän tauon jälkeen puhtaasti yksipäiväisiä osakilpailuja. Tämä avaa meille enemmän mahdollisia kilpailupaikkoja varsinkin Etelä-Suomessa. Yksipäiväisyys sekä useimmille lähempänä olevat osakilpailut helpottavat sarjan kiertämisen taloudellista taakkaa.

Alustava kalenteriluonnos:

20.5. ESM1 *
21.5. SM1 *

17.6. SM2 Syöte
18.6. SM3 Syöte

13.-15.7. Levi Midnight Enduro SM4 & ESM2

5. tai 12.8. ESM3 *
6. tai 13.8. SM5 *

2.9. ESM4 *
3.9. SM6 *

*Tavoiteltu ajankohta, paikka ja ajankohta vahvistetaan myöhemmin

Kolme vahvistamatonta viikonloppua on tarkoitus ajaa ns. Etelä-Suomessa, ja niissä ajetaan lauantaina E-bike osakilpailu ja sunnuntaina perinteinen (samassa kohteessa, ratoja muokataan eri päiville). E-bike viime kesän tapaan sokkona matkaan ja 3 kierrosta. Akustiset sunnuntaisin samaan tapaan kuin ajettiin syyskuussa Ukkohallassa, eli aamupäivällä treenikierros ja iltapäivällä pari kierrosta kilpaa.

Kesäkuussa Syötteellä SM-pisteitä vain akustisille, kumpanakin päivänä omat osakilpailut. Levi Midnight Enduro viikkoa aikaisemmin kuin mihin on totuttu (enemmän keskiyön aurinkoa!), ja siellä sekä E-bike että Akustiset pisteiden keruussa. Kummatkin ajavat saman kisan samalla ohjelmalla, eli tämä on E-bike kuskeille muista poikkeava osakilpailu.

SM-pisteisiin lasketaan sähköpyörissä 3/4 osakilpailua, ja akustisissa 4 tai 5/6 osakilpailua, laskeskellaan tuota vielä.

Vahvistetaan nuo kolme kisapaikkaa ja ajankohtaa heti kun pystytään.

SM4 & SM5 tuplakisa Ukkohallassa 3.-4.9.

On tullut joitakin kyselyitä Ukkohallan päätösviikonlopusta.

Ajamme Ukkohallassa kaksipäiväisen kilpailun, joista kumpikin päivä lasketaan pisteisiin erillisenä kilpailuna. Tällä saimme SM-sarjaan yhden osakilpailun lisää, ja toivottavasti lisää jännitystä SM-taistoon. Ukkohallan osakilpailun palkinnot jaetaan kummankin päivän yhteistuloksen perusteella.

Viikonlopun ohjelma tulee menemään suunnilleen näin:

Lauantaina aamupäivällä lyhyet harjoitukset, niin että ehtii ajaa kaikki pätkät kertaalleen. Puolenpäivän jälkeen kisataan. 4-5 erikoiskoetta jotka ajetaan 2-3 kertaa.
Sunnuntai samalla kaavalla. Pari erikoiskoetta tullee olemaan eri pätkiä eri päivinä, osa samoja.

Lopullinen pätkien ja kierrosten määrä säätyy kilpailun osallistujamäärän mukaan, ajetaan sen verran kuin ehditään järkevässä aikataulussa.

Päiväkohtainen kilvanajoaika jäänee hiukan totuttua yksipäiväistä kilpailua lyhyemmäksi, kummankin päivän yhteenlaskettu kilvanajoaika sitten normaalia yksipäiväistä kilpailua pidempi.

Ajovalmiina tarvitsee siis olla mestoilla lauantaina aamulla, eli viikonloppu on normiviikonlopun mittainen, ei tarvitse tavanomaista pidempää aikaa varata tähän. Palkintojenjako sunnuntaina viiden maissa kuten yleensä.

Ja Ukkohallastahan löytyy monen jopa Suomen parhaaksi kehuma “Pumppaamo”-ek, siellä enduristi viihtyy laskun jos toisenkin.

Nähdään syyskuussa Ukkohallassa!

E-Bike SM-avaus, palautekyselyn tulokset

15.5. Avattiin Kalpalinnassa uusi E-Bike kilpailusarja. Kilpailut ajettiin uudella formaatilla yksipäiväisenä ja sokkona. Kilpailijoita lähestyttiin palautekyselyllä. Palautekyselyn tuloksia voit lukea alhaalta löytyvästä dokumentista.

Himoksen ESM2 osakilpailussa tsemppaamme ainakin näissä asioissa:

  • Mietitään aikataulu tarkemmin, jotta tauolla ehtii ladata enemmän

  • Jo kilpailupaikan maastoista johtuen pätkät tulevat olemaan osin hieman teknisempää maastoa, myös ne pienet nousut pätkillä

  • Kuskeja kehoitamme kiinnittämään huomiota omaan sähkötehon käyttöön, ehkä syytä hiukan säästellä siirtymillä. Tai kysyy vaikka kaverilta akkua lainaksi kisareissulle niin voi lähteä kahden akun taktiikalla.

Himokselle tulossa 450 - 500 nousumetriä kierrokselle, eli lähelle samaa kuin Kalpalinnassa. Tod näk 4 ek:ta / kierros.

PALAUTEKYSELYN TULOKSET

SM1 ja ESM2 Himoksella 4.-5.6.

Himoksella ajetaan lauantaina 4.6. sähköpyörien ESM2 osakilpailu. Kisainfot täällä.

Sekä SM1 osakilpailu, jossa treenit lauantaina ja kilpailu sunnuntaina 5.6.. Kisainfot täällä.

Ennakkoilmoittautuminen kumpaankin päättyy tiistaina klo 23:59. Jälki-ilmoittautuminen onnistuu paikanpäällä kilpailutoimistossa sen aukioloaikoina, vain KÄTEISELLÄ.

Tarkempaa tietoa sähköpyörien ESM kilpailuista

Enää kuukauden verran avauskilpailuun. Monilla lienee kysymyksiä tulevien kilpailuiden suhteen. Koitetaan tässä avata sitä mitä on suunnitteilla.

Kilpailureitille tulossa paikasta riippuen 3-5 erikoiskoetta. Tämä on yksi kierros. Nyt julkaistut kilpailupaikat huomioiden yhdellä kierroksella tulee olemaan n. 400-500 nousumetriä, enimmät nousut siirtymillä, ja erikoiskokeilla luonnollisesti pääasiassa alamäkeä. Yhden kierroksen erikoiskokeiden yhteenlaskuttu ajoaika tulee nopeimmilla asettumaan kymmenen minuutin tietämille. Yhteen kierrokseen siirtymineen tullee menemään +- tunti.

Yksittäisen erikoiskokeen pituus tulee olemaan 1-4min haarukassa (nopeimmilla), kesän 2022 kilpailupaikoissa. Erikoiskokeet ovat pääasiassa alamäkeä, joskin hyödynnämme sähköavun tuomat mahdollisuudet ja joukkoon mahtuu erikoiskokeita joilla on mainittavia nousujakin. Luonteeltaan pätkät tulee olemaan enempi natural singletrack henkisiä, kuin bermikaahausta bikeparkissa.

Kilpailuissa ajetaan kolme kierrosta, kierrosten välille huoltotauko jolloin voi huoltaa kuskia, säätää pyörää, sekä tarvittaessa latailla akkua. Kolmella kierroksella kilpailuun mahtuu siis kaksi huoltotaukoa, tauot tulevat olemaan jossain 30-60min tienoilla. Kolmella kierroksella kokonaisajoaika pätkillä menee nopeimpien osalta puolen tunnin kieppeille, ja kilpailussa kertyy yhteensä n. 1200 - 1500 nousumetriä. Kilometrejä ei tule kertymään niin paljoa että sillä olisi merkitystä akun riittävyyden suhteen, nousumetrit on se ratkaisevampi seikka. Missään ESM osakilpailussa ei tulla käyttämään hissiä, kaikki siirtymät mennään ajamalla.

Huoltotaoille järjestetään latausmahdollisuus. Kilpailut suunnitellaan niin että kaikilla yleisimmillä myynnissä olevilla E-Enduro fillareilla pääsee kisan ongelmitta läpi ilman lisäakkua. Perus 500Wh akku riittää hyvin kun sitä voi huoltotauoilla ladata. Vaikkei ehtisi latautua täyteen niin kolmessa vartissa ehtii jo sen verran ladata, että pääsee taas tuntuvasti pidemmälle. Joissain uudemmissa pyörissä alkaa olla jo niin isoja akkuja, ettei välttämättä ole tarvetta ladata ollenkaan kilpailun aikana. Jos omistat kaksi akkua, voit ladata kotona ja vaihtaa tauolla täyteen.

Kilpailut ajetaan sokkona, eli harjoituksia ei ole, eikä pätkillä saa ajaa fillarilla ennenkuin vasta varsinaisessa kilpailusuorituksessa. Ennen kilpailua voi jalkaisin käydä ottamassa tuntumaa pätkiin. Pätkien suunnittelussa huomioidaan, että ajetaan sokkona, teknisiä hazardipaikkoja vältetään, keskitytään hyvään perusajamiseen. Ekalle kierrokselle maltilla, kilpailua tuskin voitetaan ensimmäisellä kierroksella, mutta sen voi varmasti hävitä koheltamalla. Reittikartta julkaistaan kilpailua edeltävänä iltana, jotain speksejä tulevasta kisareitistä kuten pituus ja nousu/laskumetrit jo aiemmin.

Kilpailun kulku. Kilpailukekukseen tulee lähtöportti, josta kuljettajan tulee lähteä kierrokselle annetun aikataulun mukaan. Kierros kierretään omaan vapaaseen tahtiin. Kilpailukekukseen tulee myös maaliportti, jonne kierros päättyy. Erikoiskokeiden lähtöjä ei aikatauluteta, mutta kierrokselle tulee maksimi kokonaisaika jossa tulee päästä maaliin asti, ajan ylityksestä aikasakkoa. No worries, aikataulu tulee olemaan löysä, ei ole tarkoitus pingottaa, mutta pidetään joku kontrolli ettei mene ihan makkaran paisteluksi. Tauon jälkeen taas omalla määrätyllä ajalla lähtöportista matkaan ja kierros uudestaan. Lähetetään kuskit kilpailukeskuksesta matkaan nopeusjärjestyksessä, erikoiskokeille voi lähteä vapaassa järjestyksessä sitä mukaa kun kuskeja pätkän starttiin saapuu.

Ajamme tieliikennelain mukaisilla sähköavusteisilla polkupyörillä, nimellisteho 250W, avustuksen rajoitin 25km/h. Sähköavustuksen aktivointi ainoastaan polkimista, käsikaasut jne. kielletty. Kaikki ko. moottorivalmistajan järjestelmään kuulumattomat avustukseen vaikuttavat lisäpalikat kielletty. Pyöriä katsastetaan pistokokein kilpailun aikana. Erikoiskokeiden suunnittelussa pyritään siihen, että paikoissa joissa on tarve polkea edetäkseen, nopeus jää luonnostaan alle 25km/h, ja osuuksilla joissa nopeudet ovat yli 25km/h se on painovoima joka vie pyörää eteenpäin. Näin vältetään enimmät rajoitinta vasten nylkyttämiset sekä minimoidaan houkutus lähteä sörkkimään rajoitinta.

Toivottavasti tämä antaa osviittaa siitä mitä on tulossa.

Houkuttele kaveritkin mukaan, avataan Suomen ensimmäinen sähköfillareille räätälöity kilpailusarja ryminällä Kalpalinnassa 15.5. !

Kilpailukalenteri

Ilmoittautuminen