Meet the Crew, Part 4

Teksti: Markku Alus
Meet the Crew toimitus tapasi tulevien kisaviikonloppujen uuden isännän, The Host Miikka Mäkelän aka MotoriikkaMiikan. Miikka tulee houstaamaan kilpailuviikonloppujen lisäksi myös kisavideot ja tulee kauden myötä varmasti tutuksi kaikille!
Jäbä on enemmän uus naama monille enduristeille, niin esittelepä lyhyesti ittes ja kerro vähän miten The host Miikka Mäkelän talvi on sujunut?
Mä oon Miikka, 33 vee helsinkiläinen. Ja kun aika pitkälti titteleitten kautta mennään, niin oon esiintyvä taiteilija, opettaja ja aktiiviliikkuja. Talvi on mennyt kyllä nopeesti. Vähän on pitänyt töitäkin tehdä, että saa voita leivän päälle. Muuten oon liikkunu aktiivisesti, eli oon tanssinut, pyöräillyt, käynyt rinteessä, uimassa tietysti ja salilla tehnyt oman kropan hallintaa. Mahdollisimman monipuolista liikkumista siis.
Mikäs äijän fillarointitausta oikein on? Mistä fillarihommat on lähteny liikenteeseen?
Fillarointitaustakin on monipuolinen! Varmaan nuo fillarihommat on tuolta isältä peritty. Isä ajo aikoinaan paljonkin pyörällä ja käytiin jo pienenä useasti pyöräretkillä. Välillä isä jätti mut laiturinnokkaan ongelle ja lähti ite lenkille.
Ysärin alussa moottoripyörätrial oli Suomessa pinnalla, oli Tommi Ahvalat ja muut. Itteenki se vaikutti ja fillaritrialista se homma sitten lähti. Se tais olla kolmannella luokalla, eli joskus -92, kun naapuri hitsas mun BMX pyörään pienen rattaan ja pohjapanssarin. Sillä vedettiin kivien yli ja taidettiin rakentaa jonkinnäkösiä BMX ratojakin. Siltä ajalta muistan Puuhamaan BMX radan, joka oli se kovin juttu ja siellä oli kunnon meininki ja fillarit.
Myöhemmin, suunnilleen -96, näin Yleltä dokkarin Onko lapseni täällä? jossa esiteltiin Vartiokylän BMX meininkiä. Siellä oli Martti Kuoppa ja muita kovia ajamassa flättiä. Se teki todella vaikutuksen, että miten pyörällä pystyy tekemään tollasta. Heti oli tietenkin pakko saada oma freestylepyörä ja Tampereelta löyty Nishiki Freestyle 10. Sillä tuli reenattua tosi paljon. Kotipaikalla Vammalassa reenattiin talvellakin skeittijätkin kanssa samoilla rampeilla. Lopulta flättiä tuli eniten vedettyä kun en niin kovaksi reikäpääksi itteä kuitenkaan luonnehtisi. Aktiivisesti BMX touhua jaksoi täysikäseksi asti.
Sitten tosiaan tuli toi tanssi ja esiintyminen kuvioihin ja fillarihommat jäi. Myöhemmin vuonna 2010 kaverin innostamana ostin sitten ekan kunnollisen maastopyörän. Ajoin samana vuonna Tahko Mtb:n ja pari muuta kuntotapahtumaa. Se tuntu kuitenkin liian helpolta, kun oli tottunut käsittelemään fillaria flätillä ja ajamaan trialia. Sitten löyty tää enduromaastopyöräily ja alko tuntua, että tää on se mun osa-alue. Tässä on samaa meininkiä ku sillon lapsena, eli tehdään ratoja, on pyöränhallintaa, trialtyyppistä ajoa ja vähän hyppyjä. Tosi monipuolista hommaa. Ja on se luonnossa liikkuminenkin tärkeä seikka varsinkin kaupungissa asuvalle.
Varmaan tosta lapsuuden trial ja BMX taustasta on ihan sikana hyötyä kuitenkin, vaikka aika monta vuotta väliä pyöräilystä olikin?  
Tietysti kaikki bunnyhopit ja tollaset onnistuu helposti, kun on ihan suora siirtovaikutus lajista toiseen. Sit tietysti mutka-ajo ja kontaktin pitäminen renkaisiin tuntuu hiukan vieraammalta. Kaikilla pyörillä hankitut pyöränhallintataidot ja akrobatian tekeminen on varmasti auttanut ainakin kaatumisissa ja nopeissa tilanteissa. Luulen, että just ketteryyden ansiosta oon säästynyt monelta kaatumiselta.
Millon oot ekat enskakisat ajanu? Kerkiitkö ite ajamaan kisaa ollenkaan?
Vuonna 2013 olin ekan kerran Tahkolla harrastesarjassa kokeilemassa. 2014 ajoin pari kisaa ja 2015 kaks plus lämmittelykisan. Nyt ois tarkoitus osallistua juontojen lomassa kaikkiin kisoihin.
Jäbä tulee siis houstaamaan kaikki Santa Cruz Enduro Series kisaviikonloput ja videot. Valmistaudutko jotenkin kisaviikonloppuun hostin näkökulmasta vai meneekö kaikki freestylenä?
Juontojen tekemisessä ehkä tärkeintä on sisäistää tarvittavat asiat etukäteen ja sitten itse tilanteessa elää hetkessä, jollon pystyy esimerkiksi vastaamaan paremmin ihmisten kommentteihin. Ylipäätään mulla on tavoitteena, että juonnot ja ajajakokoukset olis selkeitä, hauskoja ja tiiviitä paketteja, eli ei mitään liirum laarumia tai puuroa. Selkeät ohjeet on myös turvallisuuskysymys ja hyvä viestintä lisää tapahtuman sujuvuutta.
Muuten tässä endurohommassa on itelle tärkeää, että pääsee olemaan mukana tarjoamassa sitä liikunnan riemua ja rentoa hyvää meininkiä sekä tsempata jengiä huippusuoritukseen tai vaan hauskaan viikonloppuun kaverien kanssa. Tässä hommassa yhdistyy hyvin mun viihdyttäjäpuoli ja liikunta-alan osaaja. Kyllä sen on aiemmissa projekteissa huomannut, et mä vaan tykkään tsempata jengiä ja haluun oikeesti, että jengi yrittää ja tekee parhaansa. Se on sydämenasia ja siitä tulee kauheen hyvä lämpö aina sisälle.
Tullaanko Motoriikkamiikkaa näkemään kisaviikonloppuina lavalla? Paljon keikkaa?
Katsotaan jos päätöskisassa olis jotain… ;) Päätoimen ohessa tulee esiinnyttyä 1-4 kertaa kuussa. Jos opettaa esiintymistä niin täytyy sitä käydä tekemässäkin, että tietää mitä opettaa!
Kerropa loppuun vielä tulevan kauden tavoitteista sekä pyöräilyn, että hostina toimimisen näkökulmasta?
Houstin roolissa mun tärkein tavoite on, että homma toimii ja jengi kokee, että kisoissa on hyvä meininki. Tavoitteena on myös kokoajan kehittää omaa toimintaa ja tapahtumaa, että mitä vielä pystyis tuomaan lisää. Esim tarttisko viikonloppu jonkun pienen jutun harjoituspäivän illalle tai sitten kisapäivälle. Tavoitteena on siis, että tapahtuma on aktiivinen, se elää ja kokoajan saataisiin kehitettyä sitä.
Omiin ajoihin ei ihan täysin pysty keskittymään, koska tässä on kuitenkin jonkun verran puuhastelua juontojen kanssa. Jos nyt jonkun kisan sinne 30 sakkiin sais ajettua niin olisin tyytyväinen.
Toi on jo kova tavote Houstin hommien rinnalla! Mikä sit on sun salainen kisa-ase jolla tohon tavotteeseen päästään?
Kyllä se on tää mun kehollinen ketteryys. Joku on joskus kommentoinut, että oot sä aika orava. Mies ja pyörä on aika yhtä, eli eiköhän se salainen ase oo oravana oleminen!
Onko jotain mitä haluisit vielä lisätä?
Kaikille tietysti hirveesti tsemppiä kisoihin ja toivottavasti saadaan uusia naamoja mukaan. Varmasti on hienoja tapahtumia luvassa, enkä millään malttais odottaa että päästään Messilään!
Kiitokset Houstille haastiksesta ja tsemppiä tulevan kauden juontoihin ja koviin tulostavoitteisiin!