Endurokansa goes TV!

Enduro on mukana syyskuun 22. päivä Helsingin Kivikossa järjestettävässä Season Final tapahtumassa. Tapahtuma on lähtenyt rakentumaan Kivikon BMX-radalla ajettavan kansainvälisen kilpailun tiimoilta. Season Finalissa on Enduron ja BMX:n lisäksi mukana CycloCross ja Bike Trial. Tapahtuma televisioidaan Ylen kanavalla ja osa kilpailuista näytetään suorana.

Season Finalin enduro-kilpailu on räätälöity TV-lähetystä varten, mutta kuitenkin niin, että kaikille osallistujille tulisi mukava ajopäivä Kivikon maastoista. Ajetaan ensin yksi kierros jolla karsitaan nopeimmat kuskit televisioitaville näytös erikoiskokeille. Näytöspätkien jälkeen jatketaan vielä koko purokalla toinen kierros. Näytöspätkät on räätälöity tv:tä varten, varsinainen kisa ajellaan sitten kaikkien osallistujien kesken metsän puolella. Rajattomasti emme voi tähän ottaa osallistujia, mutta alustavasti olemme kaavailleet kilpailua sadalle kuskille.  Toki on toivottavaa, että kaikki kynnelle kykenevät tulevat katsomaan kannustamaan kilpailijoita ja näyttämään kotisohvilla löhöileville katsojille Enduro Spirittiä!

 Lisätietoja ja tarkennuksia ensiviikolla. 

http://seasonfinal.fi/

https://www.facebook.com/events/2011590622504733/

Sappee SM2 tulokset 10.6.2018

Tulokset Sappeen kisasta. Miehissä Aki Färm palasi kehiin ja korkeimmalle korokkeelle, naisissa Suvi Vacker jatkoi siitä mihin Messilässä jäi ajaen Sappeella ylivoimaiseen voittoon. 

Juhani Kettusen Ek12 aika kompensoitu koska jäi oikeaoppisesti auttamaan loukkaantunutta kanssakilpailijaa. Jokunen aikasakkokin jouduttiin jakamaan AT-pisteiltä (Ek4, 10 & 14 lähdöt) myöhästymisien johdosta:

No. 190 +5min myöhästyminen Ek4 lähdöstä, No. 100 +5min myöhästyminen Ek4 lähdöstä, No. 7 +1min myöhästyminen Ek4 lähdöstä,  No. 129 +1min myöhästyminen Ek10 lähdöstä, No. 92 +5min myöhästyminen Ek14 lähdöstä, No. 72 +5min myöhästyminen Ek14 lähdöstä

http://eba.mtb-enduro.fi/2018/sportax-enduro-series_2018-2_sappee/

 

Sappee Lähtöajat

Sappeen kisan lähtöajat. Listassa aika jolloin kuljettajan tulee lähteä lähtölavalta. Tulkaa ajoissa lavan viereiselle teltalle odottamaan omaa lähtövuoroa sekä nollaamaan ja käynnistämään ajanottochippi. 

Juniorit, Funduro ja E-bike voivat lavalta lähdön jälkeen itse valita ajojärjestyksensä erikoiskokeilla, muilla numeroiden mukainen määrätty lähtöjärjestys. Juniorit ja Funduro voivat edetä omaan tahtiin, ei tarvitse murehtia aikataulusta. Funduro kuskit ehtivät todennäköisesti Ek7 ja Ek10 lähtöihin reippaasti etuajassa, koska jättivät Ek:t 6 ja 9 väliin. Heidän tulee näissä lähdöissä odottaa, että Miehet ja E-Bike menevät ensin.

AT-pisteet: Lähtö lavalta, Ek4 lähtö, Ek10 lähtö, Ek14 lähtö.

Ek3 jälkeen n. 5min ylimääräistä huoltoaikaa siirtymällä. 

Ek9 jälkeen n. 30min huoltotauko

SappeeL1.jpg
SappeeL2.jpg
SappeeL3.jpg
SappeeL4.jpg
SappeeL5.jpg
SappeeL6.jpg

Joukkuekilpailusta

Pientä päivitystä viime kaudella lanseerattuun joukkuekilpailuun. Muutetaan ns. pukupakko suositukseksi, voi vetää tunnistamattomana sekametelinäkin jos kokee sen edistävän joukkueen imagoa :)  Joukkueeseen voi nyt ottaa neljännenkin jäsenen, pisteet joukkueelle lasketaan kussakin osakilpailussa joukkueen kolmen eniten pisteitä keränneen kuskin pisteistä.  Lisäksi huomioimme kunkin osakilpailun palkintojenjaossa kolme ko. kilpailussa eniten pisteitä kerännyttä joukkuetta.

Kannattaa myös muistaa, että  joukkueille varataan varikkopilttuut kisastadionilta, tai mahdollisimman läheltä sitä, pääsee fiilistelemään kisatunnelmaa parhailta paikoilta!

  • Joukkue koostuu vähintään kahdesta, korkeintaan neljästä (2-4) kuljettajasta, joista vähintään yhden tulee ajaa jossain muussa sarjassa kuin Miehet.

  • Kustakin osakilpailusta joukkueen pisteisiin huomioidaan joukkueen kolme eniten pisteitä kerännyttä kuljettajaa 

  • Joukkueen voivat muodostaa kuljettajat sarjoista: Miehet, Naiset, Juniorit, Nuoret, M40 & M50

  • Joukkueen jäsenten tulee ilmoittautua yksilökilpailuun saman seuran/tiimin/joukkueen nimissä kuin miten joukkue nimetään.

  • Joukkue voi olla ns. seurajoukkue, tai kaupallisen tahon tukema joukkue.

  • Joukkueen kokoonpanoa ei voi muuttaa kesken kauden.

  • Kunkin osakilpailun palkintojenjaossa huomioidaan kolme ko. kilpailussa eniten pisteitä haalinutta joukkuetta.

  • Osakilpailun pisteisiin lasketaan kunkin joukkueen kolmen eniten pisteitä keränneen kuljettajan pisteet. Yhteispisteisiin lasketaan joukkueen pisteet kaikista osakilpailuista.

  • Joukkueelle suositellaan yhteneväistä ajovarustusta.

Ilmoittautuminen

Sportax Enduro Series 2018 ilmoittautuminen on auki!

Ilmoittautuminen kesän Sportax Enduro Series kilpailuihin on avattu.

Kisapassiakäytäntö on toistaiseksi hyllytetty, sen sijaan osallistumismaksuissa on hintaportaita sen mukaan miten ajoissa ilmoittaudut. Huokeimmat hinnat ovat voimassa helmikuun loppuun asti. Seuraava hintaporras päättyy huhtikuun lopussa. Taulukko tekstin lopussa.

Ilmoittatumislomakkeessa kysytään EBA:n jäseneksi liittymistä, jäsenyys ei velvoita mihinkään, eikä maksa mitään, mutta ON EDELLYTYS SM-pisteille. Mikäli et ilmoittaudu EBA:n jäseneksi, ei sinua huomioida pisteiden laskussa. Mikäli olet ilmoittautunut jäseneksi jo aiemmassa kilpailussa, tulee sinun laittaa rasti ruutuun myös muihin osakilpailuihin ilmoittautuessasi.

Myös joukkuekilpailuun ilmoittautuminen on auki. Joukkuekilpailun hinta on kiinteä, joukkueilmoittautuminen päättyy 15.5.

Ilmoittautumisjärjestelmän tarjoava Eventio huolii maksuvälineeksi Eurojen ja luottokorttien lisäksi likipitäen kaiken malliset Tyky ja Kuntosetelit.

Ilmoittautumislomake: http://mtb-enduro.tapahtumiin.fi/fi/

hinnat.jpg

Funduro, E-bike, ja muita päivityksiä

Pieniä viilauksia Sportax Enduro  Seriesissä tarjolla oleviin luokkiin. Ailahtelevan suosion johdosta olemme päättäneet hyllyttää Harraste-sarjan. Ajaminen on kuitenkin perin hauskaa hommaa joten korvaamme sen uudella Funduro-luokalla. Fundurossa kierretään reittiä rentoon tahtiin ilman säntillistä aikataulua. Funduro kilpailureitti on myös SM-luokkia lyhyempi. Mahdollisuuksien mukaan jätetään reitiltä pois hankalimmat erikoiskokeet ja keskitytään niihin leppoisampiin ja hauskempiin vetoihin. Lyhyempää reittiä kompensoidaan myös hiukan pienemmällä osallistumismaksulla. Funduro on avoin kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta, palkintojenjaossa muistetaan kolmea nopeinta, sekä nopeinta naista. Pisteitä ei tämän luokan kuskeille kuitenkaan jaeta. Funduro on sopiva askel matkalla kohti SM-mittelöitä, jos on esim. Ride More Cupissa käynyt ottamassa tuntumaa lajiin ja on kiinnostusta lähteä haistelemaan menoa Suomen suurimmissa mäissä. 

Tekniikka kehittyy ja pyöräkilpailut sen mukana. Nyt kun kelvollisia sähköavusteisia pyörämalleja alkaa olla markkinoilla useimmilta merkeiltä lisääntyvät nämä fillarit kohisten myös maastossa. Kaudella 2018 Sportax Enduro Seriesin jokaisessa osakilpailussa on oma luokka sähköavusteisille pyörille. Pisteetkin lasketaan ja kauden päätteeksi kruunataan Suomen kovin E-bike kuski. Sääntöjä tarkemmin keväämmällä, mutta ennakkotietona niin vain lakisääteisillä peleillä pääsee mukaan. Eli maksimi nimellisteho 250W, yli 25km/h nopeudessa ei avustus enää saa olla päällä ja avustuksen ohjaus tulee olla polkimista käsin (käsikaasut kielletty). Erillisellä sähköistyskitillä sähköistetty normaalifillari on ok, kunhan em. ehdot täyttyvät. Kilpailusta tulee selviytyä yhdellä akulla ilman välilatauksia. Mikäli tapaamme treeneissä muihin kuin E-bike luokkaan osallistuvan kuljettajan harjoittelemassa sähköavusteisella pyörällä joudumme valitettavasti hylkäämään tämän kuljettajan.

Sportax Enduro Seriesin ilmoittautumiset avataan helmikuun puolivälissä. Osallitumismaksuihin tulee muutamia hintaportaita sen mukaan kuinka ajoissa imoittautuu. Menneiltä vuosilta tuttu kisapassi poistuu käytöstä, mutta vastaavan edun saat kun ilmoittaudut kesän kilpailuihin helmikuun loppuun mennessä.

Kaudelle 2017 lanseerattu joukkuekilpailu sai hyvän vastaanoton. Jatketaan konseptin kehittämistä samalta pohjalta kuin menneellä kaudella, poislukien "pukupakko". E-bike, Funduro ja Hardtail kuljettajat eivät toistaiseksi ole mukana joukkuekilpailussa. 

Joulukuussa kilpailukalenteria julkaistaessa asia ei ollut vielä ylemmällä taholla käsitelty, mutta tammikuussa kuitenkin varmistui, että Levin osakilpailulla on jälleen EWS Qualifier status. Eli voit Leviltä kerätä pisteitä joilla tavoitella varmaa paikkaa 2019 EWS osakilpailuihin. Qualifier kilpailuiden lisäksi EWS-organisaatio on lanseerannut maanosien mestaruussarjat. Neljän osakilpailun EM-sarjan kalenteri löytyy täältä.

Juuri tänään näyttäisi kevät jo kovasti tekevän tuloaan Etelä-Suomen, Crew toivottaa kaikille vanhoille ja tuleville kuljettajille vauhdikasta talven jatkoa ja kovaa treeni-intoa.

Sportax Enduro Series 2018, kilpailukalenteri

Kuten otsikosta jo ilmeni, Sportax jatkaa pääyhteistyökumppanina kaudella 2018, suurkiitos Janille tuesta! 2018 kilpailupäivämäärät on juuri tiputeltu joulukalenterihengessä FaceBookin puolella, tässä 2018 SM-sarjan kalenteri koottuna:

19.-20.5. SM1 Messilä

9.-10.6. SM2 Sappee

26.-28.7 SM3 Levi

25.-26.8. SM4 Himos

15.-16.9. SM5 Ukkohalla-Paljakka

Kaksipäiväinen kilpailuformaatti Levillä sai kesällä paljon hyvää palautetta, joten jatkamme siellä samalla teemalla. Ajetaan perjantai-illan osuus vielä hiukan myöhemmin, niin päästään aitoihin yöttömän yön tunnelmiin. Lauantaina voidaan aloittaa hiukan myöhemmin, ehditte nukkuakkin välissä. 

Päätösosakilpailu vie meidät uusiin seikkailuihin, Ukkohalla-Paljakka kaksoiskeskus on vahvassa kasvussa, ja osansa alueen kehityksestä saavat sen tarjoamat maastopyöräilymahdollisuudet. Kainuun vaaramaisemissa riittää rinteitä koluttavaksi.

Viidestä osakilpailusta Messilässä ja Himoksella ajellaan siirtymät lihasvoimin, muissa osakilpailuissa käytetään myös hissiä, ehditään tykittää enemmän alamäkeä. Levin osakilpailun erikoiskokeilla oli kesällä yhteensä n. 2700 laskumetriä, se enemmän kuin missään Eurooppalaisessa Enduro kilpailussa Alppien pohjoispuolella.

2017 Suomen Mestaruus pisteet

Päivitetyt pisteet löytyvät nyt Tulos-sivulta.

 

MTB-Enduro Suomen Mestarit 2017:

Miehet Juhani Kettunen Pole

Naiset Kaisa Härkönen Pole

Nuoret Oskari Vuori Trek-Lundberg Racing

Juniorit Onni Rainio Pole

M-40 Teemu Tiiro Pole Pole

M-50 Paavo Saarela Trek-Lundberg Racing

Hardtail Lauri Hulkkonen Pole

Joukkuekilpailun vei Polen ykkösjoukkue

Onnea voittajille!

 

Muutama korjaus Sappeella julkaistuihin tuloksiin:

Petteri Leivon Siacissa oli hämminkiä, eikä sitä saatu luettua tulosohjelmaan. Saimme siitä kuitenkin kaivettua dataa ulos, ja viikolla tehtyjen tarkastuslaskelmien jälkeen Petteri nousi muutaman sijan ollen Sappeella kolmas. Kuljettajien järjestykseen pistetaulukossa tämä ei vaikuttanut.

Joukkuekilpailussa Polen toinen joukkue, Pole Pole, ehdittiin julistaa toiseksi, mutta tarkastuslaskelmien jälkeen totesimme Trek-Lundberg Racingin nousseen Sappeen osakilpailun myötä kokonaispisteissä toiseksi. 

Pahoittelemme virheitä. 

 

Sappee, reittimuutos

Teimme pienen reittimuutoksen Ek5:lle, nimeltään Par3. Pätkän toiseksiviimeisessä oikealle kääntyvässä mutkassa oli lukuisia liukkaita juuria noussut esiin. Linja siirrettiin yhden puunvälin oikealle, siinä on vanhempi polku ja helpompi linjaus. Muutos tehty iltapäivällä hiukan puoli viiden jälkeen. Kuvat paikasta alla. 

Lisäksi Ek6:lla jyrkän kalliorollin alla ollutta kantoa madallettiin reippaasti ja pahimmat juuret poistettiin.

Alkuperäinen linja.

Alkuperäinen linja.

Uusi muutettu linjaus.

Uusi muutettu linjaus.