Tarkempaa tietoa sähköpyörien ESM kilpailuista

Enää kuukauden verran avauskilpailuun. Monilla lienee kysymyksiä tulevien kilpailuiden suhteen. Koitetaan tässä avata sitä mitä on suunnitteilla.

Kilpailureitille tulossa paikasta riippuen 3-5 erikoiskoetta. Tämä on yksi kierros. Nyt julkaistut kilpailupaikat huomioiden yhdellä kierroksella tulee olemaan n. 400-500 nousumetriä, enimmät nousut siirtymillä, ja erikoiskokeilla luonnollisesti pääasiassa alamäkeä. Yhden kierroksen erikoiskokeiden yhteenlaskuttu ajoaika tulee nopeimmilla asettumaan kymmenen minuutin tietämille. Yhteen kierrokseen siirtymineen tullee menemään +- tunti.

Yksittäisen erikoiskokeen pituus tulee olemaan 1-4min haarukassa (nopeimmilla), kesän 2022 kilpailupaikoissa. Erikoiskokeet ovat pääasiassa alamäkeä, joskin hyödynnämme sähköavun tuomat mahdollisuudet ja joukkoon mahtuu erikoiskokeita joilla on mainittavia nousujakin. Luonteeltaan pätkät tulee olemaan enempi natural singletrack henkisiä, kuin bermikaahausta bikeparkissa.

Kilpailuissa ajetaan kolme kierrosta, kierrosten välille huoltotauko jolloin voi huoltaa kuskia, säätää pyörää, sekä tarvittaessa latailla akkua. Kolmella kierroksella kilpailuun mahtuu siis kaksi huoltotaukoa, tauot tulevat olemaan jossain 30-60min tienoilla. Kolmella kierroksella kokonaisajoaika pätkillä menee nopeimpien osalta puolen tunnin kieppeille, ja kilpailussa kertyy yhteensä n. 1200 - 1500 nousumetriä. Kilometrejä ei tule kertymään niin paljoa että sillä olisi merkitystä akun riittävyyden suhteen, nousumetrit on se ratkaisevampi seikka. Missään ESM osakilpailussa ei tulla käyttämään hissiä, kaikki siirtymät mennään ajamalla.

Huoltotaoille järjestetään latausmahdollisuus. Kilpailut suunnitellaan niin että kaikilla yleisimmillä myynnissä olevilla E-Enduro fillareilla pääsee kisan ongelmitta läpi ilman lisäakkua. Perus 500Wh akku riittää hyvin kun sitä voi huoltotauoilla ladata. Vaikkei ehtisi latautua täyteen niin kolmessa vartissa ehtii jo sen verran ladata, että pääsee taas tuntuvasti pidemmälle. Joissain uudemmissa pyörissä alkaa olla jo niin isoja akkuja, ettei välttämättä ole tarvetta ladata ollenkaan kilpailun aikana. Jos omistat kaksi akkua, voit ladata kotona ja vaihtaa tauolla täyteen.

Kilpailut ajetaan sokkona, eli harjoituksia ei ole, eikä pätkillä saa ajaa fillarilla ennenkuin vasta varsinaisessa kilpailusuorituksessa. Ennen kilpailua voi jalkaisin käydä ottamassa tuntumaa pätkiin. Pätkien suunnittelussa huomioidaan, että ajetaan sokkona, teknisiä hazardipaikkoja vältetään, keskitytään hyvään perusajamiseen. Ekalle kierrokselle maltilla, kilpailua tuskin voitetaan ensimmäisellä kierroksella, mutta sen voi varmasti hävitä koheltamalla. Reittikartta julkaistaan kilpailua edeltävänä iltana, jotain speksejä tulevasta kisareitistä kuten pituus ja nousu/laskumetrit jo aiemmin.

Kilpailun kulku. Kilpailukekukseen tulee lähtöportti, josta kuljettajan tulee lähteä kierrokselle annetun aikataulun mukaan. Kierros kierretään omaan vapaaseen tahtiin. Kilpailukekukseen tulee myös maaliportti, jonne kierros päättyy. Erikoiskokeiden lähtöjä ei aikatauluteta, mutta kierrokselle tulee maksimi kokonaisaika jossa tulee päästä maaliin asti, ajan ylityksestä aikasakkoa. No worries, aikataulu tulee olemaan löysä, ei ole tarkoitus pingottaa, mutta pidetään joku kontrolli ettei mene ihan makkaran paisteluksi. Tauon jälkeen taas omalla määrätyllä ajalla lähtöportista matkaan ja kierros uudestaan. Lähetetään kuskit kilpailukeskuksesta matkaan nopeusjärjestyksessä, erikoiskokeille voi lähteä vapaassa järjestyksessä sitä mukaa kun kuskeja pätkän starttiin saapuu.

Ajamme tieliikennelain mukaisilla sähköavusteisilla polkupyörillä, nimellisteho 250W, avustuksen rajoitin 25km/h. Sähköavustuksen aktivointi ainoastaan polkimista, käsikaasut jne. kielletty. Kaikki ko. moottorivalmistajan järjestelmään kuulumattomat avustukseen vaikuttavat lisäpalikat kielletty. Pyöriä katsastetaan pistokokein kilpailun aikana. Erikoiskokeiden suunnittelussa pyritään siihen, että paikoissa joissa on tarve polkea edetäkseen, nopeus jää luonnostaan alle 25km/h, ja osuuksilla joissa nopeudet ovat yli 25km/h se on painovoima joka vie pyörää eteenpäin. Näin vältetään enimmät rajoitinta vasten nylkyttämiset sekä minimoidaan houkutus lähteä sörkkimään rajoitinta.

Toivottavasti tämä antaa osviittaa siitä mitä on tulossa.

Houkuttele kaveritkin mukaan, avataan Suomen ensimmäinen sähköfillareille räätälöity kilpailusarja ryminällä Kalpalinnassa 15.5. !

Kilpailukalenteri

Ilmoittautuminen