Tarkennuksia kilpailun kulkuun Himokselle

Messilässä käytettiin pitkästä aikaa kuljettajakohtaista aikataulua jokaiselle pätkälle. Pientä hakemista käytännöissä ilmeni niin kuljettajilla kuin organisaatiollakin. Kokemusten pohjalta tarkennuksia ja ohjeita Himoksen kisaa koskien:

  • Lähtöjärjestys: Speedrankingin mukaan käännetyssä järjestyksessä, isoimmasta numerosta lähtien. Kuitenkin numerot 1-10 miesten pistetaulukon mukaan, sekä naiset omana ryhmänään numeroilla 30-50. Poikkeuksena Juniorit ja Harraste, Juniorit lähtevät numeron 1 perään omana ryhmänään, ja heidän jälkeensä vielä Harraste. Naiset ja Juniorit myöskin heidän pistetaulukon mukaisessa järjestyksessä, ellei järjestäjä katso tarpeelliseksi tehdä tähän hienosäätöä. Juniorit ja Harraste kun ajavat muita lyhyemmän kilpailun, niin he ehtivät hyvissä ajoin maaliin ennen täyttä matkaa ajavia, vaikka lähtevätkin letkan viimeisinä. 
  • Junioreilla ja Harrasteella ei ole aikataulutusta, joten saavat kiertää reittiä rauhassa omaan tahtiin. Takaraja tulee kuitenkin jolloin oltava maalissa, etteivät jää toista kierrosta ajavien eteen.
  • Junioreille ulkopuolinen apu on sallittu koko kilpailun ajan. Muille vain varikolla/mahdollisilla huoltoalueilla. Kanssakilpailijaa saa ja pitääkin toki auttaa matkan varrella, endurohengessä.
  • Junioreita ja Harrastetta lukuunottamatta myös Himoksella kaikille tulee henkilökohtainen lähtöaikataulu. Muutamiin kohtiin reitille tulee ns. AT-piste (aikatarkastus), jossa myöhästymisestä seuraa aikasakkoa. Muille erikoiskokeille lähdetään aikataulun mukaan, mutta mahdollisesta myöhästymisestä ei seuraa aikasakkoa. 
  • Kilpailija ei saa lähteä erikoiskokeelle ennen hänelle määriteltyä lähtöaikaa (eli luppoaikaa ei voi kerätä puskuriin kirimällä aikataulusta edelle). Muilla kuin AT-pisteeksi merkityillä erikoiskokeilla omasta lähtöajasta myöhästyneet lähetetään seuraavaan tyhjään väliin lähtölistassa. Lähtölistaan jätetään aika-ajoin 1-2 minuutin välejä, joissa myöhästyneet kuljettajat voivat lähteä pätkälle.
  • Juuri ennen AT-pistettä oleville siirtymille varataan hiukan ylimääräistä aikaa, joten esim. rengasrikko juuri siinä kohdassa ei heti aiheuta paniikkia. Muutoin aikataulutuksesta tehdään mahdollisimman "sopiva". Tavoite ei ole päästä jakelemaan aikasakkoja, vaan saada kilpailu kulkemaan ennustettavassa aikataulussa, sekä taata kaikille kilpailijoille tasapuoliset olosuhteet omaan suoritukseen.
  • AT-pisteillä aikataulussa pysymistä tulee valvomaan ydin organisaatioon kuuluva henkilö. Sakkoa ei tule mikäli ko. ek:n startissa on jotain yleisempää hämminkiä joka johtaa aikataulusta myöhästymiseen, ainoastaan jos ei ole paikalla ja lähtövalmiudessa omalla ajallaan. 

Tarkista vielä sääntöihin tehdyt viilaukset:

http://mtb-enduro.fi/blogi/2017/6/7/sntasiaa