Töitä tarjolla!

Kesän turneen kaikki osakilpailut pystytetään pienellä, mutta sitäkin tarmokkaammalla joukolla. Tulevalle kesällä Crew:ssä on vielä muutama rooli täyttämättä. Nyt sinulla on oiva mahdollisuus antaa oma panoksesi Enduro SM-sarjalle, sekä tutustua kulissien takaiseen elämään. Tehtävien tarkkaa luonnetta on jonkin verran varaa muokata hakijan kykyjen, taitojen ja intressien mukaan. Antoisaa kesäduunia tarjolla seuraaviin tehtäviin:

 - Videokuvaaja. Kaikkien osakilpailuiden kuvaus ja videoiden editointi.

- Juontaja Sappeen ja Levin osakilpailuihin. Tapahtuman juonto/DJ-hommat, tarve kilpailupäiville.

- Trail Crew jäsen Sappeen osakilpailuun. Pääasialliset tehtävät liittyvät kilpailureitin rakennukseen, merkkaamiseen, stadionalueen pystytykseen, sekä kilpailu rekvisiitan purkuun. Työaika torstai - sunnuntai.

Tapahtuma päivämäärät löytyvät kalenteristamme.

Vapaamuotoiset hakemukset voi lähettää sähköpostilla osoitteeseen sauli (at) mtb-enduro.fi

Paikat täytetään heti kun sopiva henkilö on löytynyt.

Sportax Enduro Series 2018 ilmoittautuminen on auki!

Ilmoittautuminen kesän Sportax Enduro Series kilpailuihin on avattu.

Kisapassiakäytäntö on toistaiseksi hyllytetty, sen sijaan osallistumismaksuissa on hintaportaita sen mukaan miten ajoissa ilmoittaudut. Huokeimmat hinnat ovat voimassa helmikuun loppuun asti. Seuraava hintaporras päättyy huhtikuun lopussa. Taulukko tekstin lopussa.

Ilmoittatumislomakkeessa kysytään EBA:n jäseneksi liittymistä, jäsenyys ei velvoita mihinkään, eikä maksa mitään, mutta ON EDELLYTYS SM-pisteille. Mikäli et ilmoittaudu EBA:n jäseneksi, ei sinua huomioida pisteiden laskussa. Mikäli olet ilmoittautunut jäseneksi jo aiemmassa kilpailussa, tulee sinun laittaa rasti ruutuun myös muihin osakilpailuihin ilmoittautuessasi.

Myös joukkuekilpailuun ilmoittautuminen on auki. Joukkuekilpailun hinta on kiinteä, joukkueilmoittautuminen päättyy 15.5.

Ilmoittautumisjärjestelmän tarjoava Eventio huolii maksuvälineeksi Eurojen ja luottokorttien lisäksi likipitäen kaiken malliset Tyky ja Kuntosetelit.

Ilmoittautumislomake: http://mtb-enduro.tapahtumiin.fi/fi/

hinnat.jpg

Funduro, E-bike, ja muita päivityksiä

Pieniä viilauksia Sportax Enduro  Seriesissä tarjolla oleviin luokkiin. Ailahtelevan suosion johdosta olemme päättäneet hyllyttää Harraste-sarjan. Ajaminen on kuitenkin perin hauskaa hommaa joten korvaamme sen uudella Funduro-luokalla. Fundurossa kierretään reittiä rentoon tahtiin ilman säntillistä aikataulua. Funduro kilpailureitti on myös SM-luokkia lyhyempi. Mahdollisuuksien mukaan jätetään reitiltä pois hankalimmat erikoiskokeet ja keskitytään niihin leppoisampiin ja hauskempiin vetoihin. Lyhyempää reittiä kompensoidaan myös hiukan pienemmällä osallistumismaksulla. Funduro on avoin kaikille ikään ja sukupuoleen katsomatta, palkintojenjaossa muistetaan kolmea nopeinta, sekä nopeinta naista. Pisteitä ei tämän luokan kuskeille kuitenkaan jaeta. Funduro on sopiva askel matkalla kohti SM-mittelöitä, jos on esim. Ride More Cupissa käynyt ottamassa tuntumaa lajiin ja on kiinnostusta lähteä haistelemaan menoa Suomen suurimmissa mäissä. 

Tekniikka kehittyy ja pyöräkilpailut sen mukana. Nyt kun kelvollisia sähköavusteisia pyörämalleja alkaa olla markkinoilla useimmilta merkeiltä lisääntyvät nämä fillarit kohisten myös maastossa. Kaudella 2018 Sportax Enduro Seriesin jokaisessa osakilpailussa on oma luokka sähköavusteisille pyörille. Pisteetkin lasketaan ja kauden päätteeksi kruunataan Suomen kovin E-bike kuski. Sääntöjä tarkemmin keväämmällä, mutta ennakkotietona niin vain lakisääteisillä peleillä pääsee mukaan. Eli maksimi nimellisteho 250W, yli 25km/h nopeudessa ei avustus enää saa olla päällä ja avustuksen ohjaus tulee olla polkimista käsin (käsikaasut kielletty). Erillisellä sähköistyskitillä sähköistetty normaalifillari on ok, kunhan em. ehdot täyttyvät. Kilpailusta tulee selviytyä yhdellä akulla ilman välilatauksia. Mikäli tapaamme treeneissä muihin kuin E-bike luokkaan osallistuvan kuljettajan harjoittelemassa sähköavusteisella pyörällä joudumme valitettavasti hylkäämään tämän kuljettajan.

Sportax Enduro Seriesin ilmoittautumiset avataan helmikuun puolivälissä. Osallitumismaksuihin tulee muutamia hintaportaita sen mukaan kuinka ajoissa imoittautuu. Menneiltä vuosilta tuttu kisapassi poistuu käytöstä, mutta vastaavan edun saat kun ilmoittaudut kesän kilpailuihin helmikuun loppuun mennessä.

Kaudelle 2017 lanseerattu joukkuekilpailu sai hyvän vastaanoton. Jatketaan konseptin kehittämistä samalta pohjalta kuin menneellä kaudella, poislukien "pukupakko". E-bike, Funduro ja Hardtail kuljettajat eivät toistaiseksi ole mukana joukkuekilpailussa. 

Joulukuussa kilpailukalenteria julkaistaessa asia ei ollut vielä ylemmällä taholla käsitelty, mutta tammikuussa kuitenkin varmistui, että Levin osakilpailulla on jälleen EWS Qualifier status. Eli voit Leviltä kerätä pisteitä joilla tavoitella varmaa paikkaa 2019 EWS osakilpailuihin. Qualifier kilpailuiden lisäksi EWS-organisaatio on lanseerannut maanosien mestaruussarjat. Neljän osakilpailun EM-sarjan kalenteri löytyy täältä.

Juuri tänään näyttäisi kevät jo kovasti tekevän tuloaan Etelä-Suomen, Crew toivottaa kaikille vanhoille ja tuleville kuljettajille vauhdikasta talven jatkoa ja kovaa treeni-intoa.

Sportax Enduro Series 2018, kilpailukalenteri

Kuten otsikosta jo ilmeni, Sportax jatkaa pääyhteistyökumppanina kaudella 2018, suurkiitos Janille tuesta! 2018 kilpailupäivämäärät on juuri tiputeltu joulukalenterihengessä FaceBookin puolella, tässä 2018 SM-sarjan kalenteri koottuna:

19.-20.5. SM1 Messilä

9.-10.6. SM2 Sappee

26.-28.7 SM3 Levi

25.-26.8. SM4 Himos

15.-16.9. SM5 Ukkohalla-Paljakka

Kaksipäiväinen kilpailuformaatti Levillä sai kesällä paljon hyvää palautetta, joten jatkamme siellä samalla teemalla. Ajetaan perjantai-illan osuus vielä hiukan myöhemmin, niin päästään aitoihin yöttömän yön tunnelmiin. Lauantaina voidaan aloittaa hiukan myöhemmin, ehditte nukkuakkin välissä. 

Päätösosakilpailu vie meidät uusiin seikkailuihin, Ukkohalla-Paljakka kaksoiskeskus on vahvassa kasvussa, ja osansa alueen kehityksestä saavat sen tarjoamat maastopyöräilymahdollisuudet. Kainuun vaaramaisemissa riittää rinteitä koluttavaksi.

Viidestä osakilpailusta Messilässä ja Himoksella ajellaan siirtymät lihasvoimin, muissa osakilpailuissa käytetään myös hissiä, ehditään tykittää enemmän alamäkeä. Levin osakilpailun erikoiskokeilla oli kesällä yhteensä n. 2700 laskumetriä, se enemmän kuin missään Eurooppalaisessa Enduro kilpailussa Alppien pohjoispuolella.

2017 Suomen Mestaruus pisteet

Päivitetyt pisteet löytyvät nyt Tulos-sivulta.

 

MTB-Enduro Suomen Mestarit 2017:

Miehet Juhani Kettunen Pole

Naiset Kaisa Härkönen Pole

Nuoret Oskari Vuori Trek-Lundberg Racing

Juniorit Onni Rainio Pole

M-40 Teemu Tiiro Pole Pole

M-50 Paavo Saarela Trek-Lundberg Racing

Hardtail Lauri Hulkkonen Pole

Joukkuekilpailun vei Polen ykkösjoukkue

Onnea voittajille!

 

Muutama korjaus Sappeella julkaistuihin tuloksiin:

Petteri Leivon Siacissa oli hämminkiä, eikä sitä saatu luettua tulosohjelmaan. Saimme siitä kuitenkin kaivettua dataa ulos, ja viikolla tehtyjen tarkastuslaskelmien jälkeen Petteri nousi muutaman sijan ollen Sappeella kolmas. Kuljettajien järjestykseen pistetaulukossa tämä ei vaikuttanut.

Joukkuekilpailussa Polen toinen joukkue, Pole Pole, ehdittiin julistaa toiseksi, mutta tarkastuslaskelmien jälkeen totesimme Trek-Lundberg Racingin nousseen Sappeen osakilpailun myötä kokonaispisteissä toiseksi. 

Pahoittelemme virheitä. 

 

Sappee, reittimuutos

Teimme pienen reittimuutoksen Ek5:lle, nimeltään Par3. Pätkän toiseksiviimeisessä oikealle kääntyvässä mutkassa oli lukuisia liukkaita juuria noussut esiin. Linja siirrettiin yhden puunvälin oikealle, siinä on vanhempi polku ja helpompi linjaus. Muutos tehty iltapäivällä hiukan puoli viiden jälkeen. Kuvat paikasta alla. 

Lisäksi Ek6:lla jyrkän kalliorollin alla ollutta kantoa madallettiin reippaasti ja pahimmat juuret poistettiin.

 Alkuperäinen linja.

Alkuperäinen linja.

 Uusi muutettu linjaus.

Uusi muutettu linjaus.

Levi Bike Park kasvaa ja kehittyy

Levi Bike Park on ottanut endurosta nostetta. Parkin reittivalikoima tuplaantuu, kun muutama viimevuoden endurokisareitti on merkitty pysyvästi maastoon ja lisätty ensi perjantaina Levillä julkaistavaan Bike Parkin uuteen reittikarttaan. Mukana on myös pari aivan uutta reittiä, jotka lanseerataan 2017 Levi Enduron myötä. Myös hissilippukäytäntöä on uudistettu, ostaessasi Bike Parkin hissilipun, pääset samalla lipulla sekä World Cup rinteen gondoli 2000:een, että eturinteiden gondoliin. Eturinteiden gondoli on aiemmin ollut pyöräilijöiden käytettävissä vain kilpailutapahtumiemme aikana, mutta jo alkukesästä se on ollut pyöräilijöiden käytettävissä aina Bike Parkin ollessa auki. Näillä kahdella hissillä pääsee kätevästi pyörimään ympäri tunturia, ja ajelemaan sen eri puolille suuntaavia reittejä. Kaudelle 2018 on luvassa vielä lisää ratoja. 

Himos, aikataululappu

Aamulla kuskeille tarjolla kuvan mukainen henkilökohtainen aikataululappu. Ajajakokouksessa ilmoitamme mistä laput saa noutaa. Tummennetut ajat ovat tärkeitä, ne ilmaisevat aikatarkastuspisteen, joissa tulee ehdottomasti olla ajallaan. Punainen aika ilmaisee milloin kannattaa lähteä tauolta kohti EK7:ää. Huoltotauko 25min. Ajetaan aikataulun mukaan, ei hoppuilla edelle.

Lappu kannattaa teipata vaikkapa runkoon tai numerolapun taakse.

Tarkennuksia kilpailun kulkuun Himokselle

Messilässä käytettiin pitkästä aikaa kuljettajakohtaista aikataulua jokaiselle pätkälle. Pientä hakemista käytännöissä ilmeni niin kuljettajilla kuin organisaatiollakin. Kokemusten pohjalta tarkennuksia ja ohjeita Himoksen kisaa koskien:

  • Lähtöjärjestys: Speedrankingin mukaan käännetyssä järjestyksessä, isoimmasta numerosta lähtien. Kuitenkin numerot 1-10 miesten pistetaulukon mukaan, sekä naiset omana ryhmänään numeroilla 30-50. Poikkeuksena Juniorit ja Harraste, Juniorit lähtevät numeron 1 perään omana ryhmänään, ja heidän jälkeensä vielä Harraste. Naiset ja Juniorit myöskin heidän pistetaulukon mukaisessa järjestyksessä, ellei järjestäjä katso tarpeelliseksi tehdä tähän hienosäätöä. Juniorit ja Harraste kun ajavat muita lyhyemmän kilpailun, niin he ehtivät hyvissä ajoin maaliin ennen täyttä matkaa ajavia, vaikka lähtevätkin letkan viimeisinä. 
  • Junioreilla ja Harrasteella ei ole aikataulutusta, joten saavat kiertää reittiä rauhassa omaan tahtiin. Takaraja tulee kuitenkin jolloin oltava maalissa, etteivät jää toista kierrosta ajavien eteen.
  • Junioreille ulkopuolinen apu on sallittu koko kilpailun ajan. Muille vain varikolla/mahdollisilla huoltoalueilla. Kanssakilpailijaa saa ja pitääkin toki auttaa matkan varrella, endurohengessä.
  • Junioreita ja Harrastetta lukuunottamatta myös Himoksella kaikille tulee henkilökohtainen lähtöaikataulu. Muutamiin kohtiin reitille tulee ns. AT-piste (aikatarkastus), jossa myöhästymisestä seuraa aikasakkoa. Muille erikoiskokeille lähdetään aikataulun mukaan, mutta mahdollisesta myöhästymisestä ei seuraa aikasakkoa. 
  • Kilpailija ei saa lähteä erikoiskokeelle ennen hänelle määriteltyä lähtöaikaa (eli luppoaikaa ei voi kerätä puskuriin kirimällä aikataulusta edelle). Muilla kuin AT-pisteeksi merkityillä erikoiskokeilla omasta lähtöajasta myöhästyneet lähetetään seuraavaan tyhjään väliin lähtölistassa. Lähtölistaan jätetään aika-ajoin 1-2 minuutin välejä, joissa myöhästyneet kuljettajat voivat lähteä pätkälle.
  • Juuri ennen AT-pistettä oleville siirtymille varataan hiukan ylimääräistä aikaa, joten esim. rengasrikko juuri siinä kohdassa ei heti aiheuta paniikkia. Muutoin aikataulutuksesta tehdään mahdollisimman "sopiva". Tavoite ei ole päästä jakelemaan aikasakkoja, vaan saada kilpailu kulkemaan ennustettavassa aikataulussa, sekä taata kaikille kilpailijoille tasapuoliset olosuhteet omaan suoritukseen.
  • AT-pisteillä aikataulussa pysymistä tulee valvomaan ydin organisaatioon kuuluva henkilö. Sakkoa ei tule mikäli ko. ek:n startissa on jotain yleisempää hämminkiä joka johtaa aikataulusta myöhästymiseen, ainoastaan jos ei ole paikalla ja lähtövalmiudessa omalla ajallaan. 

Tarkista vielä sääntöihin tehdyt viilaukset:

http://mtb-enduro.fi/blogi/2017/6/7/sntasiaa

Sääntöasiaa

EBA teki hienosäätöä sääntöihin viimeisimpien kokemusten perusteella. Oleellisimmat päivitykset tässä. 1) luokkien järjestys: juniorit & harraste vapautetaan aikataulusta, joten järjestäjälle vapaammat kädet ko.luokkien sijoitukseen. 2) lähtöväli 20sek kaikille, 30sekunttia oli typo. 3) junioreille ulkopuolisen avun antaminen on sallittu myös reitin varrella. 4) sääntörikkeisiin asiaa aikatauluista ja ek-myöhästymisistä. Pieniä muutoksia, tarkasta kuitenkin ennen Himosta!

http://eba.mtb-enduro.fi/lajisaannot-2017/

Messilä, jälkipuinnit

Messilässä kokeiltiin vuosien tauon jälkeen kiinteitä lähtöaikoja erikoiskokeille. Ajatushan ei sinänsä ollut mikään uusi, ennalta määrätyt lähtöajat erikoiskokeille oli normaali käytäntö vielä vuosikymmenen vaihteeseen asti. Ennenvanhaan ajanotto sekuntikelloilla teki tämän välttämättömäksi jo aikojen kirjaamisen takia. Nyt aikatauluun on paineita nykyisten suurten osallistujamäärien myötä mm. tapahtuman kulun ja sen taltioinnin hallitsemiseksi. Aikatarkastuspisteiksi oli määritelty aamun lavalta lähdön lisäksi ek3, ek7 ja ek11 startit. Näissä pisteissä omasta lähtöajasta myöhästymisestä oli määritelty aikasakko. Organisaatio ei kuitenkaan ollut vielä täysin valmis hoitamaan aikataulun seurantaa ongelmitta, ja myöhästymisien kirjaamisessa ilmenneiden epäselvyyksien johdosta EBA päätti että kaikki Messilässä kirjatut aikasakot mitätöidään. 

Messilän tuloksista on nyt aikasakot poistettu, päivitetyt tulokset löytyvät täältä: http://mtb-enduro.fi/tulokset/

Hieromme konseptia ja käytäntöjä Himoksen kisaan. Aikataulutus tulee olemaan jollain tavalla mukana myös siellä, mutta mahdollisesti hieman kevyemmällä otteella. Tiedotamme asiasta kunhan olemme sopineet kuinka edetään.

Messilä, lähtöajat

Alla lähtöajat Messilän kilpailuun. Listassa on se aika jolloin kunkin kuljettajan tulee olla lähtölavalla.

Ajajakokous 9:15, kaikkien kuljettajien oltava paikalla!

Jokainen kuljettaja saa ennen lähtölavalle nousua lapun jossa on hänen henkilökohtaiset lähtöajat kullekkin Ek:lle. Ns. aikatarkastus pisteet ovat seuraavat: Lähtö (lavalta), Ek3 lähtö, Ek7 lähtö, Ek11 lähtö. Näissä pisteissä omasta henkilökohtaisesta lähtöajasta myöhästyminen johtaa aikasakkoon. Muissa Ek-lähdöissä kannattaa seurailla omaa aikataulussa pysymistä. Kaikissa Ek-lähdöissä on lähtöajat, toimitsijalta voi tarkistaa missä mennään jos ei itse pysy kartalla. 

Lähtöajoissa on useammassa paikassa muutaman minuutin taukoja antamassa pelivaraa (esim. myöhästyneille kuskeille), sekä kärkipäässä huolehtimassa että rata on vapaa sarjojen vaihtuessa.