Sportax Enduro Series 2018, kilpailukalenteri

Kuten otsikosta jo ilmeni, Sportax jatkaa pääyhteistyökumppanina kaudella 2018, suurkiitos Janille tuesta! 2018 kilpailupäivämäärät on juuri tiputeltu joulukalenterihengessä FaceBookin puolella, tässä 2018 SM-sarjan kalenteri koottuna:

19.-20.5. SM1 Messilä

9.-10.6. SM2 Sappee

26.-28.7 SM3 Levi

25.-26.8. SM4 Himos

15.-16.9. SM5 Ukkohalla-Paljakka

Kaksipäiväinen kilpailuformaatti Levillä sai kesällä paljon hyvää palautetta, joten jatkamme siellä samalla teemalla. Ajetaan perjantai-illan osuus vielä hiukan myöhemmin, niin päästään aitoihin yöttömän yön tunnelmiin. Lauantaina voidaan aloittaa hiukan myöhemmin, ehditte nukkuakkin välissä. 

Päätösosakilpailu vie meidät uusiin seikkailuihin, Ukkohalla-Paljakka kaksoiskeskus on vahvassa kasvussa, ja osansa alueen kehityksestä saavat sen tarjoamat maastopyöräilymahdollisuudet. Kainuun vaaramaisemissa riittää rinteitä koluttavaksi.

Viidestä osakilpailusta Messilässä ja Himoksella ajellaan siirtymät lihasvoimin, muissa osakilpailuissa käytetään myös hissiä, ehditään tykittää enemmän alamäkeä. Levin osakilpailun erikoiskokeilla oli kesällä yhteensä n. 2700 laskumetriä, se enemmän kuin missään Eurooppalaisessa Enduro kilpailussa Alppien pohjoispuolella.

2017 Suomen Mestaruus pisteet

Päivitetyt pisteet löytyvät nyt Tulos-sivulta.

 

MTB-Enduro Suomen Mestarit 2017:

Miehet Juhani Kettunen Pole

Naiset Kaisa Härkönen Pole

Nuoret Oskari Vuori Trek-Lundberg Racing

Juniorit Onni Rainio Pole

M-40 Teemu Tiiro Pole Pole

M-50 Paavo Saarela Trek-Lundberg Racing

Hardtail Lauri Hulkkonen Pole

Joukkuekilpailun vei Polen ykkösjoukkue

Onnea voittajille!

 

Muutama korjaus Sappeella julkaistuihin tuloksiin:

Petteri Leivon Siacissa oli hämminkiä, eikä sitä saatu luettua tulosohjelmaan. Saimme siitä kuitenkin kaivettua dataa ulos, ja viikolla tehtyjen tarkastuslaskelmien jälkeen Petteri nousi muutaman sijan ollen Sappeella kolmas. Kuljettajien järjestykseen pistetaulukossa tämä ei vaikuttanut.

Joukkuekilpailussa Polen toinen joukkue, Pole Pole, ehdittiin julistaa toiseksi, mutta tarkastuslaskelmien jälkeen totesimme Trek-Lundberg Racingin nousseen Sappeen osakilpailun myötä kokonaispisteissä toiseksi. 

Pahoittelemme virheitä. 

 

Sappee, reittimuutos

Teimme pienen reittimuutoksen Ek5:lle, nimeltään Par3. Pätkän toiseksiviimeisessä oikealle kääntyvässä mutkassa oli lukuisia liukkaita juuria noussut esiin. Linja siirrettiin yhden puunvälin oikealle, siinä on vanhempi polku ja helpompi linjaus. Muutos tehty iltapäivällä hiukan puoli viiden jälkeen. Kuvat paikasta alla. 

Lisäksi Ek6:lla jyrkän kalliorollin alla ollutta kantoa madallettiin reippaasti ja pahimmat juuret poistettiin.

Alkuperäinen linja.

Alkuperäinen linja.

Uusi muutettu linjaus.

Uusi muutettu linjaus.

Levi Bike Park kasvaa ja kehittyy

Levi Bike Park on ottanut endurosta nostetta. Parkin reittivalikoima tuplaantuu, kun muutama viimevuoden endurokisareitti on merkitty pysyvästi maastoon ja lisätty ensi perjantaina Levillä julkaistavaan Bike Parkin uuteen reittikarttaan. Mukana on myös pari aivan uutta reittiä, jotka lanseerataan 2017 Levi Enduron myötä. Myös hissilippukäytäntöä on uudistettu, ostaessasi Bike Parkin hissilipun, pääset samalla lipulla sekä World Cup rinteen gondoli 2000:een, että eturinteiden gondoliin. Eturinteiden gondoli on aiemmin ollut pyöräilijöiden käytettävissä vain kilpailutapahtumiemme aikana, mutta jo alkukesästä se on ollut pyöräilijöiden käytettävissä aina Bike Parkin ollessa auki. Näillä kahdella hissillä pääsee kätevästi pyörimään ympäri tunturia, ja ajelemaan sen eri puolille suuntaavia reittejä. Kaudelle 2018 on luvassa vielä lisää ratoja. 

Himos, aikataululappu

Aamulla kuskeille tarjolla kuvan mukainen henkilökohtainen aikataululappu. Ajajakokouksessa ilmoitamme mistä laput saa noutaa. Tummennetut ajat ovat tärkeitä, ne ilmaisevat aikatarkastuspisteen, joissa tulee ehdottomasti olla ajallaan. Punainen aika ilmaisee milloin kannattaa lähteä tauolta kohti EK7:ää. Huoltotauko 25min. Ajetaan aikataulun mukaan, ei hoppuilla edelle.

Lappu kannattaa teipata vaikkapa runkoon tai numerolapun taakse.

Tarkennuksia kilpailun kulkuun Himokselle

Messilässä käytettiin pitkästä aikaa kuljettajakohtaista aikataulua jokaiselle pätkälle. Pientä hakemista käytännöissä ilmeni niin kuljettajilla kuin organisaatiollakin. Kokemusten pohjalta tarkennuksia ja ohjeita Himoksen kisaa koskien:

  • Lähtöjärjestys: Speedrankingin mukaan käännetyssä järjestyksessä, isoimmasta numerosta lähtien. Kuitenkin numerot 1-10 miesten pistetaulukon mukaan, sekä naiset omana ryhmänään numeroilla 30-50. Poikkeuksena Juniorit ja Harraste, Juniorit lähtevät numeron 1 perään omana ryhmänään, ja heidän jälkeensä vielä Harraste. Naiset ja Juniorit myöskin heidän pistetaulukon mukaisessa järjestyksessä, ellei järjestäjä katso tarpeelliseksi tehdä tähän hienosäätöä. Juniorit ja Harraste kun ajavat muita lyhyemmän kilpailun, niin he ehtivät hyvissä ajoin maaliin ennen täyttä matkaa ajavia, vaikka lähtevätkin letkan viimeisinä. 
  • Junioreilla ja Harrasteella ei ole aikataulutusta, joten saavat kiertää reittiä rauhassa omaan tahtiin. Takaraja tulee kuitenkin jolloin oltava maalissa, etteivät jää toista kierrosta ajavien eteen.
  • Junioreille ulkopuolinen apu on sallittu koko kilpailun ajan. Muille vain varikolla/mahdollisilla huoltoalueilla. Kanssakilpailijaa saa ja pitääkin toki auttaa matkan varrella, endurohengessä.
  • Junioreita ja Harrastetta lukuunottamatta myös Himoksella kaikille tulee henkilökohtainen lähtöaikataulu. Muutamiin kohtiin reitille tulee ns. AT-piste (aikatarkastus), jossa myöhästymisestä seuraa aikasakkoa. Muille erikoiskokeille lähdetään aikataulun mukaan, mutta mahdollisesta myöhästymisestä ei seuraa aikasakkoa. 
  • Kilpailija ei saa lähteä erikoiskokeelle ennen hänelle määriteltyä lähtöaikaa (eli luppoaikaa ei voi kerätä puskuriin kirimällä aikataulusta edelle). Muilla kuin AT-pisteeksi merkityillä erikoiskokeilla omasta lähtöajasta myöhästyneet lähetetään seuraavaan tyhjään väliin lähtölistassa. Lähtölistaan jätetään aika-ajoin 1-2 minuutin välejä, joissa myöhästyneet kuljettajat voivat lähteä pätkälle.
  • Juuri ennen AT-pistettä oleville siirtymille varataan hiukan ylimääräistä aikaa, joten esim. rengasrikko juuri siinä kohdassa ei heti aiheuta paniikkia. Muutoin aikataulutuksesta tehdään mahdollisimman "sopiva". Tavoite ei ole päästä jakelemaan aikasakkoja, vaan saada kilpailu kulkemaan ennustettavassa aikataulussa, sekä taata kaikille kilpailijoille tasapuoliset olosuhteet omaan suoritukseen.
  • AT-pisteillä aikataulussa pysymistä tulee valvomaan ydin organisaatioon kuuluva henkilö. Sakkoa ei tule mikäli ko. ek:n startissa on jotain yleisempää hämminkiä joka johtaa aikataulusta myöhästymiseen, ainoastaan jos ei ole paikalla ja lähtövalmiudessa omalla ajallaan. 

Tarkista vielä sääntöihin tehdyt viilaukset:

http://mtb-enduro.fi/blogi/2017/6/7/sntasiaa

Sääntöasiaa

EBA teki hienosäätöä sääntöihin viimeisimpien kokemusten perusteella. Oleellisimmat päivitykset tässä. 1) luokkien järjestys: juniorit & harraste vapautetaan aikataulusta, joten järjestäjälle vapaammat kädet ko.luokkien sijoitukseen. 2) lähtöväli 20sek kaikille, 30sekunttia oli typo. 3) junioreille ulkopuolisen avun antaminen on sallittu myös reitin varrella. 4) sääntörikkeisiin asiaa aikatauluista ja ek-myöhästymisistä. Pieniä muutoksia, tarkasta kuitenkin ennen Himosta!

http://eba.mtb-enduro.fi/lajisaannot-2017/

Messilä, jälkipuinnit

Messilässä kokeiltiin vuosien tauon jälkeen kiinteitä lähtöaikoja erikoiskokeille. Ajatushan ei sinänsä ollut mikään uusi, ennalta määrätyt lähtöajat erikoiskokeille oli normaali käytäntö vielä vuosikymmenen vaihteeseen asti. Ennenvanhaan ajanotto sekuntikelloilla teki tämän välttämättömäksi jo aikojen kirjaamisen takia. Nyt aikatauluun on paineita nykyisten suurten osallistujamäärien myötä mm. tapahtuman kulun ja sen taltioinnin hallitsemiseksi. Aikatarkastuspisteiksi oli määritelty aamun lavalta lähdön lisäksi ek3, ek7 ja ek11 startit. Näissä pisteissä omasta lähtöajasta myöhästymisestä oli määritelty aikasakko. Organisaatio ei kuitenkaan ollut vielä täysin valmis hoitamaan aikataulun seurantaa ongelmitta, ja myöhästymisien kirjaamisessa ilmenneiden epäselvyyksien johdosta EBA päätti että kaikki Messilässä kirjatut aikasakot mitätöidään. 

Messilän tuloksista on nyt aikasakot poistettu, päivitetyt tulokset löytyvät täältä: http://mtb-enduro.fi/tulokset/

Hieromme konseptia ja käytäntöjä Himoksen kisaan. Aikataulutus tulee olemaan jollain tavalla mukana myös siellä, mutta mahdollisesti hieman kevyemmällä otteella. Tiedotamme asiasta kunhan olemme sopineet kuinka edetään.

Messilä, lähtöajat

Alla lähtöajat Messilän kilpailuun. Listassa on se aika jolloin kunkin kuljettajan tulee olla lähtölavalla.

Ajajakokous 9:15, kaikkien kuljettajien oltava paikalla!

Jokainen kuljettaja saa ennen lähtölavalle nousua lapun jossa on hänen henkilökohtaiset lähtöajat kullekkin Ek:lle. Ns. aikatarkastus pisteet ovat seuraavat: Lähtö (lavalta), Ek3 lähtö, Ek7 lähtö, Ek11 lähtö. Näissä pisteissä omasta henkilökohtaisesta lähtöajasta myöhästyminen johtaa aikasakkoon. Muissa Ek-lähdöissä kannattaa seurailla omaa aikataulussa pysymistä. Kaikissa Ek-lähdöissä on lähtöajat, toimitsijalta voi tarkistaa missä mennään jos ei itse pysy kartalla. 

Lähtöajoissa on useammassa paikassa muutaman minuutin taukoja antamassa pelivaraa (esim. myöhästyneille kuskeille), sekä kärkipäässä huolehtimassa että rata on vapaa sarjojen vaihtuessa.

 

Säännöt päivitetty kaudelle 2017

EBA on päivittänyt enduro-säännöt kaudelle 2017. Tärkeimmät muutokset lyhyesti:

  • Kaikki osakilpailut lasketaan loppupisteisiin. Pistetaulukko muutettu/päivitetty.
  • Kypärä on pidettävä päässä, hihna kiinni, myös siirtymillä ajettaessa. Taluttettaessa kypärän saa riisua. 
  • Reppujen, pullojen, työkalujen, varaosien kätkemistä sinne tänne pitkin reittiä/maastoa rajoitetaan. Toisin sanoen varusteet tulee kuljettaa mukana, tai säilyttää varikkoalueella. Varikkoalueen lisäksi voidaan osoittaa jokin muu huoltoalue, mihin omia tarvikkeita voi jättää. 
  • Messilän avausosakilpailusta lähtien kiekot merkitään. Kiekkojen vaihto kilpailun aikana on sallittua vain kilpailun johdon luvalla, ja tällöinkin vaihdosta seuraa aikasakko.
  • Reittimerkkien rikkomisesta ajamalla /oikomisesta seuraa aikasakkoa. Kunnioitetaan reittimerkintöjä, ja ajetaan niillä osoitettua reittiä. 

Käy säännöt läpi vielä kokonaisuudessaan ennen Messilän kilpailuviikonloppua!

SÄÄNNÖT

 

Speed Ranking

Sportax Enduro Seriesin osakilpailuissa lähtöjärjestys määräytyy pääpiirteissään niin, että 10 nopeinta miestä pistetaulukon mukaan, ja loput speed rankingin mukaan. Speed Rankingiin huomioidaan suoritukset SM-sarjassa, sekä Meri Teijon Warm Upissa ko. päivämäärästä vuoden verran taaksepäin. Speed Ranking koostetaan tarkastelemalla kunkin kuljettajan tuloksen eroa kärkeen, mitä lähempänä kärkivauhtia, sitä pienempi lähtönumero. Mikäli Messilän avauskilpailuun haluaa vauhtinsa mukaisen lähtönumeron, mutta ei ole kaudelta 2016 yhtään suoritusta mainituista endurokilpailuista, kannattaa käydä viikonloppuna Warm Upissa ajamassa tulos. Muita enduro kilpailuita (kuten Ride More Cup, Sappee Bikefest) ei toistaiseksi tulla huomioimaan Speed Rankingissa. 

Kaudella 2017 tulemme muokkaamaan SM-osakilpailuiden lähtöjärjestys niin, että nopeimmat kuskit tulevat maaliin viimeisenä (käännetty lähtöjärjestys). Tästä tarkemmin lähiaikoina.